CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الاثنين، 11 أغسطس 2008

يومياتي ( 2)



مش عارف الصراحه ايه اللي بيحصل بس شكلي كده هكمل يومياتي مع اني والله كنت

ناوي اعملها حلقه واحدة بس استحملوني المرة دي 0

المهم زي المرة اللي فاتت كنت رايح مكتبه مبارك برضه روحت ونفس السيناريو المكرر

كل يوم روحنا وفضلنا قاعدين لغايه الساعه اتنين ونفس الصوت الرخيم قال يلا علشان

هنقفل المكتبة انا طبعا بقيت بستني الصوت ده وكاني رايح المكتبه مش بمزاجي وبفرح

قوي زي مكون في سجن او مثلا او زي مكون في مدرسة ومستني الجرس يضرب 0

خرجت وفضلت امشي مع صاحبي شويه كده لغايه مازهقنا قلنا نروح بقي ولان المكتبه

قريبه شويه من بيت صاحبي هو بيروح مشي انا بقي كنت واقف مستني تاكسي وهو

اصر اني اركب ميكروبات سوووووووووري ميكروباص انا ققوله مش ركبته قبل كده

الا مره او مرتين في حياتي وهو يتريق عليا ومصر اني اركب الميكروبات يووووووووه

برضه الميكروباص وافقته بس الصراحة وافقت قولت منها اجرب اركبه ولاني مش

لاقي تاكسي اصلا

ههههههههه

بس زهقته وانا بركب لاني عايز مكروباص فاضي الصراحة مش كنت متصور اني اركب

في المكروباص اللي كل الناس فيه واقفه فوق بعضها

مش عارف ازاي بجد بس لقينا بعد ربع ساعه مكروباص نص فاضي وصاحبي ركبني

ماصدق وقعد يتريق عليا ويقول للراجل خلي بالك منه

بس عااااااااادي المهم اني ركبت اخيرا وانا قاعد مش مصدق اني ركبت لقيت الراجل بتاع

الميكروباص قاعد يعاكس في البنات اللي في المكروباص واللي لسه بتركب وحتي اللي

في الشارع طبعا فيه بنات مش اهتمت وفيه بنات ضحكت معاه عاااااادي ولا كان فيه

حياااء ولادم !!!!!!

المهم في الموضوع ان مش فيه حد من الرجاله كان عنده نخوه وحاول يكلمه والراجل

عااااااادي لغايه ما كان فيه بنت فضلت ساكته وهي رايحة تنزل

هزقته قالتله انت مش عندك دم وتقرف الكلب مش حتي يقرف البني ادم بس المشكله ان

البنت قالت الفاظ مش كنت اتوقع ان فيه بنت مهما حصل تقولها كلام لو شوفت ولد

بيقوله اقول عليه انه مش متربي وانه بايض واي حاجه حد عاوز يقولها لقيت الكلام ده

طالع من بنت طبعا اتخضيت ومش صدقت نفسي والبنت نزلت وعاااااادي الراجل ولا

هو هنا ولا كان فيه حاجه حصلت كمل معاكسه لغايه ما اخيرا واحد من اللي

قاعدين في الميكروبات ده شتمه وقاله انت مش عندك دم واتهزات وبرده مش بتحس

انت ايه وقعد يزعق فيه والراجل ال....... قعد يضحك

ولا همه انا بقي نزلت من الميكروبات ده ونويت مش اركب اي ميكروباتات تاني

وياااااارب يعيني

بس سؤال

ازاي الراجل مش كان عنده دم بالشكل ده والبنت تهزقه والراجل الكبير وهو بيضحك ؟

مين السبب في ان البنت اللي المفروض انها من ارق الكائنات وكده تطلع الفاظ زي دي

ولا تعرفها اصلا ؟

مين السبب في ان معظم البنات اما تتعاكس تضحك زي متكون عاوزه تتعاكس تاني ؟

انا بجد اتكسفت للراجل ده وللبنت صحيح الراجل غلط بس مش ده يكون الرد
!!!!!!!!!












117 التعليقات:

غير معرف يقول...

اول تعلييييييييق

حجزززز

غير معرف يقول...

Whoever owns this blog, I would like to say that he has a great idea of choosing a topic.

كلاكيت تانى وتانى يقول...

هههههههههههههههههههه
انا اول تعلييق لحقتك قبل ما امشى
اولا الف الف الف مبروك
على رجوعك
بس مين الانسان العظييييم اوى ده الى رجعك للمدونه تانى دع شكله عسل خالص

ثاليا وتعليقا على البوست
باختصار اوى الى حصل ده ولا حاجه من موجود اصلا
امال مثلا لو سمعت ان واحد بس شغلته فى الحياه انو بيسرق الميكروبصات وبس
والناس الغلبانه ممكن تتسرق وتيجى تانى يوم يركبوا تانى ويتسرقوا تانى
وماباليد حيله

ولا لو شفت القذاره الى ممكن تحصل من ولد لبنت او حتى من راجل كبير وهيه راضيه عادى جدا

ولا مثلا الخناقات الى بتحصل هناك وممكن توصل لضرب ومحدش يتحرك من مكانه

ولو مزعلاك اوى البنت دى انزل بولاق او الاماكن الشعبيه فى مصر وانته تقول ان البنت بتاعه الميكروباص دى محترمه محترمه وجدا كمان

صدقنى الى شوفته ده ولا حاجه


بااااااااااااااااااااى

غير معرف يقول...

لا شوفتوا لخبطه التعليقات
الى فات ده تعليق البنوته الشقيه

حسن حنفى يقول...

البنت الشقيه

الانسان ده عظيييييييييم فعلا

:d

شكرا ليه انه رجعني للمدونه

:p

وطبعا معاكي حق انا

بعرض مثال بسيط جدااااااااا

للي بيحصل

شكرا لمرورك

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقى
ردى على اسئلتك فى كلمه واحده هى
ان لم تستحى ففعل ما شئت
اللهم نسئل الله الهدايه والنجاه من فتن الدنيا
دمت بكل خير وعافيه
والله الموفق

حسن حنفى يقول...

التائب الحائر

طبعا مش ققدجر اقول حاجه غير

حسبي الله ونعم الوكيل

حضرتك طبعا معاك حق

شكرا لمرورك

احمد اشرف يقول...

اولا المدونه راااااااائعه ثانيا اقولك الرجل بتاع المكرباص قعد يضحك ليه علشان هو خلاص خلص معكسه معدش هيفيد التهزيق ملقاش حد يردعه واقلك البنت عرفت الالفاظ منين مش هاقولك هههههههههههه

حسن حنفى يقول...

احمد اشرف

مممممممممم

معاك حق

بس انا هعرف هي عرفت منين لوحدي

:d

شكرا لتشريفك مدونتي المتواضعه

حسن حنفى يقول...

احمد اشرف

مممممممممم

معاك حق

بس انا هعرف هي عرفت منين لوحدي

:d

شكرا لتشريفك مدونتي المتواضعه

حسن حنفى يقول...

pcso lotto

thanx to u

zOzO يقول...

الف مليون مبروووووووووووووك
انك رجعت تاني
احنا عايزين نشكر الشخص اللي رجعك دا


بالنسبه للبوست
فانت جبت موضوع بجد كان محتاج كلام
المواصلات دي بقت حاجه تقرف
الميكوباصات دي حاجه ف قمه الحقاره

بس انا برده مستغربه للبنت دي
ازاي تشتم اوي كدا
دا مفروض تتكسف من صحبتها


ولا السواق
اللي بيعاكس يمين وشمال دا
وممكن كمان مش يبقي شاب
ممكن يكون واحد كبير

عموما ربنا يهدي بجد
مش ف ايدينا غير كدا

حسن حنفى يقول...

zozo

الله يبارك فيكي

ممممممممم

عاوزه تشكريه اوك

:d

فعلا المواصلات بقت وحشه خاااااااااالص

وانا مستغرب اكتر والله من البنت

والراجل مع بعض

ربنا يهديهم

احمد اشرف يقول...

ادينى هاقولك هى عرفت منين من المدرسه لان المدرسه معديتش مكان للعلم لا دبقى ملتقى لقلة الدب فممكن تكون عرفت الالفاظ منها
ادينى قولت قولى مين السبب
تحياتى

tote يقول...

البوست جميل جدا احيك
لانه بيحصل فعلا وعادى الايام ديه
مشاكل الجواز اليومين دول بتبعد
الانسان عن الصح الراجل يعاكس والبنت تضحك
وطبعا العولمة والانفتاح
والدش هههههههههه وكله تربة فى الاخر
احيك على البوست

حسن حنفى يقول...

احمد اشرف

هههههههههه

هقولك

طبعا انت معاك حق

المدرسه مش بقت للعلم

الرد في مدونتك

:)

حسن حنفى يقول...

tote

للاسف هو بيحصل فعلا عاادي الايام دي

:((

وفعلا دي هي اغلب الاسباب

شكرا لتشريفك المدونه

Princesa ... WHiSPeR يقول...

انا جه

غريبه ان حد مابيركبش مايكروباص
امال لو ركبت اوتوبيس هتعمل ايه !!!

ربنا يصبرني على المواصلات دي
لحسن دي عايزه مدونه كامله مش بس كومنت فى بوست

بس هرد عليك سريعا كده عن السؤال بتاع ليه البنت الرقيقه ممكن تطلع عن شعورها اوى كده

انت شفت بعينك لما تلاقيها هي نازله علشان تقضي حاجه وراها وااحد لا عنده دم ولا اخلاص يجرح كرامتها ومشاعرها منتظر منها ايه
ماتقولش انها تسكت
بجد ممكن يجرالها حاجه
يعني ماشي ممكن تعدي كلمه اتنين تلاته
بس لو اللى بيعاكس ده مااتلمش
ومافيش حد من الموجودين عنده نخوه انه يبعده عن طريقها المفروض انها تعمل ايه

يلا خليني ساكته بقى علشان اصلا لسه متخانقه الصبح انا فى الميني باص الله يحرقه

يلا تشاااااااااو

حسن حنفى يقول...

la Princesa ... WHiSPeR

هههههههههههه


للاسف بندلع بقي

:d

الله يكون في عونك

انا عارف انه ممكن ترد عليه يس

الالفاظ اللي طلعت دي مش بسمع واحد

محترم بيقولها ولو فيه حد بيموته

:d

وللاسف ان فعلا مش حد عنده نخوهى

ربنا يصبرك علي الميني باس وكل المواصلات

تشاااااااااااو

بنت القسام يقول...

هههههههههههههههههههه
عجبتنى اوى كلمه عاااااااادى الكتيرة دى
وبجد عجبتنى اوى كلمه مكروباتات
ههههههههه
يومك حلو ع فكرة
احمد ربنا عليه
بالنسبه للبنات فهما انواع زى ماكل حاجه في الدنيا دى انواع
فمش تستغرب يعنى انهم يضحكو اما يتعكسو
وبعدين يمكن منظر الراجل اصلا يضحك
ويااااااعم
كبر دى بقت موضه الايام دي
ع العموم
مبسوطه انى قريت يوم من يومياتك
تحياتى
جيلي كاستر

انسان وبس ! يقول...

حمد لله على سلامة رجوعك يا ابو على

البوست جميل

وبيبين انك انسان طيب فى مجتمع مش كله طيب

السواق عنده دم ، بس هو من ذوات الدم البارد!

والبنت عندها حرقة دم + ربايه ناقصه او بيئه = قلة أدب معلنه

انت بجد مركبتش ميكرووووبات الا مره او مرتين فى حياتك!!!!!!!!

مهو اما انك مش عايش فى البلد دى
واما ان حياتك فصيره
او انك ابن ناس مدلعينك وحقك من حقك
على راى المجلس القومى لحقوق الانسان

وتانى هقولك ...يبقى انت اكيد اكيييد فى مصر

ايه اسمها جيلى ايه؟
جيلى كاستر؟

تحياتى

walaa rizk يقول...

الحمد لله على عودتك التدوين

عادى


يبقى انت اكيد اكيد فى مصر

بتسأل ليه كل ده بيحصل

عشان الناس لابقى فيه دين ولا حتى اخلاق من غير دين

ربنا يعافيينا

والبنات بعيد عنك مش قادره أقولك ايه حصلهم بصراحه

عموما

حلنا احنا عارفيننه ومش بننفذ يبقى نستحمل

وبعدين اللى بتقولوا ده أقل واجب بيحصل

بس نصيحه منى

اوعى تروح كليه فى القاهره

عشان مش هتعرف تركب المترو صدقنى

واسأل مجرب

الحمد لله احنا لينا عربيات لوحدنا

المترو بيبقى دائما وابدا زى علبه السردين بل أشد

دب نفسك بقى على الميكروبصات عشان لو رحت لقدر الله تقضى مصلحه فى بنت المعز

عشان متكتبش بطاقه عزاء على المدونه

ربنا معاك وكمل يومياتك

محمد فاروق الشاذلى يقول...

حمد لله على السلامة ونورت عالم التدوين من تانى، أنا بصراحة فرحت بعودتك قوى.
اللى إنت شفته بفى فى الميكروباص ده جزء صغير من اللى بيحصل عموماً فى حياتنا الأخلاق تنحدر بسرعة رهيبة وكأنها نوت الإنتحار والمفروض إننا كمدونين نطلق حملة للمحافظة على الأخلاق اللى بتضيع ويمكن أنا قلت نفس الكلام قبل كده فى مدونة آبى.
إيدك معانا

حسن حنفى يقول...

جيلي كاستر

عاااااااااااادي

ههههههههههههه

البنات انواع

بس برضه

:d

موووووووووضه

ههههههههه

انا مبسوط اكتر انك شرفتي المدونه

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

انسان بلا عنوان

انا انسان طيب !!!!!!!!


:d

عندك حق هو من ذوات الدم البارد فعلا

بالنسبه ليا

مش ركبت الميروباصات الا مرتين بجد

بس هبقي اركب كتيييييييييير

علشان اكمل اليوميات

:d

وفعلا لالسف انا في مصر

:d

واحد مش من الناس يقول...

بصراحه يا حسن انت مدونتك كتير حلوه وعجيتنى جدا جدا ده اولا

ثانيا مافيهاش حاجه ان الواحد يعاكس البنات بس فى حدود الاحترام او يعاكسها فى سره يعنى انا لو شفت واحده جميله بقول ما شاء الله او انتى جامده اوى ههههههههههههه

لا يا جماعه انا بهزر بجد فعلا ده اسلوب مش حضارى خالص وبرضه انا مش ترضى لاختى ان حد يعاكسها ومرضاش ليها برضه ان هى تركب ميكروباص وده الى حصا طبعا لانه احنا بعدنا عن ربنا

بس بجد يا حسن المدونه جامده اوووووووووووووووووووى وفعلا انت كاتب ميه ميه

وبعد كده ياعم مش تركب ميكروباص

حسن حنفى يقول...

عاشقة الاقصي

حضرتك معاكي حق مش بقي فيه دين

للاسف

انا هبدا اتدرب من دلوقتي

:d

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

الله يسلم حضرتك

حضرتك معاك حق الاخلاق بتنحدر

بسرعغه رهيبه

وان شاء الله لو فيه حمله انا معاكم

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

واحد مش من الناس

الله يبارك فيك

ده من ذوقك

:d

والمفروض اللي مش يرضي ده لاخته مش يعمله في حد

شكرا لمرورك

wafaa يقول...

اذا لم تستح فافعل ما شئت
ولا السواق استحى وبطل معاكسة او اتلم بعد ما اتبعزق
ولا البنت استحت وقالت كلام محترم

تحياتى
وفاء

abonazzara يقول...

أخي حسن
أشكرك أولا بشدة على تشرفك و تعليقاتك الجميلة في مدونتي
وثانيا أعتذر لك عن عدم دخولي الى الانترنت أساسا بسبب الظروف التي كنت أمر بها وأنت طبعا تعلمها ، فأرجو أن تعذرني لذلك
وثالثا : فلن أكرر لك ما قيل عن ان انك لم تر شيئا برغم كل هذا الذي أزعجك وضايقك ، ولكن يا أخي البلد مليانة بلاوي
بل أقول لك ألا تتعامل مع هذه الأمور مثل السائح الذ ين يأتي الى مصر ويرى هذه الأمور للمرة الأولى في حياته فالفرق كبير جدا بيننا وبين هذه النظرة للأمور لأننا دائمي الاقامة فيها ولابد لنا إما أن نتأقلم على هذه الأوضاع وهو ما يفعله معظم الناس أو ننعزل عنها في الداخل أوالخارج بالسفر أو نحاول اصلاحها كل حسب قدرته واستطاعته ، وكل فرد في هذا الشعب يختار الأسلوب الذي تعامل به مع كل موضوع ن فقجد تجد شخص ما متأقلم على مرمطة وإذلال العمل الذي يعمل به ، ثم هو منعزل عن مشاكل الجيران ، وفي نفس الوقت يبذل جهدا لأصلاح عائلته وأسرته وأقربائه
المهم في كل هذا أن يتذكر كل واحد منا أنه مسئول عن نفسه أمام الله وسوف يقف أمام الله يوم القيامة وحده ليسأله عن أعماله ، فليعد كل منا لهذا اليوم إجابة ، فلا نقف كثيرا أمام أخطاء الناس وما يفعلون فكلنا لنا أخطاء وكل الناس لها أعين
أسأل الله الهداية لي وللجميع

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

مش عهاجبك الميكروباصات

حااااضر

وحياه الحاجه

ماعدت هاوقفلك الميكروباص تانى

هاسيبك تركب لوحدك

حاااضر

. يقول...

ezayk ya hasan ya rab tekon bekhair,nice post

oRiGiNaL HeArT يقول...

باللى هنا
انا بطمن بس انك موجود
هههههههه

ريمان يقول...

ههههههههههههههههههه

السلام عليكم

ازيك يا حسن

والله انا برضه زيك بكره المكروباص ده

بالنسبه لسؤالك يا حسن

بصراحه الايام دى بعض الرجال معندهمش دم ومش بيحسوا والله ومفيش عندهم نخوه ولا مروءه

وبعض البنات برضه مده تحب ان حد يعاكسها وتقول هل من مزيد من المعاكسات

قله ادب معلش

TIMMY !! يقول...

طبعا حمد الله بالسلامة يا حسن ..
و إن شاء الله المدونة تفضل منورة على طول

بص يا حسن ..
الحياء ده بقى "في الضياع" اليومين دول ..

و آديك قلت على صنفين بنات ..
شوية بيحبوا يتعاكسوا و بيهزروا مع الراجل ..
و التانية اللي كانت محترمة اتصرفت تصرف غير لائق و شتمت الراجل ..
مع إنه االمفروض كانت "تكمل جميلها" و تسكت و تحتفظ باحترامها و خلاص ..

مش عارف أقول لك إيه و الله يا حسن ..

الواحد أصلا مش عارف هيختار واحدة محترة إزاي في الزمان ده علشان يخطبها !! ؟؟

أنا بقول بلاش بنات خالص .. و أخلينا "كايد العزاب" و خلاص :)

تحيتي ..

حسن حنفى يقول...

wafaa

معاكي حق

اذا لم تستحي فصنع ما شئت

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

ابو نظاره

ربنا يكون في عون حضرتك

كفايه زياره حضرتك دي شرفتني كتييير

يارب يرحم والد حضرتك ويصبركم

حضرتك معاك حق

الانسان لازم يكون ايجابي

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

حسام يحيي

ماشي

:d

انت وقفتهولي بالعافيه

وبعدين روحت تقوله خلي بالك منه

:))

وبرضه هتركبني

:p

حسن حنفى يقول...

aliaawwee

الحمد لله

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

ريمان

وعليكم السلام

يااااااااااريت الاحوال تتصلح

يارب

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

timmy

الله يكرمك يااااارب

هههههههههههه

ليه بس كده

ان شاء الله ربنا يكرمك

يااااااارب

شكرا لمرورك

elsha3er يقول...

بجد انا سعيد جدا انك حتكمل معانا انا مش عارف اوصفلك فرحتى ازاى انى احبك فى الله مبروك علينا مدون زيك

حسن حنفى يقول...

elsh3er

والله انا سعيد اكتر اني دخلت التدوين

واني هكمل معاكوا

انا اللي مبروك عليا مدونين زيكوا

شكرا جزيرا لكم جميعا

اني احبك في الله

الزهراء يقول...

هى دى الميكروباصات
ربنا يتوب علينا بقا
.........
دمتم بكل الخير

حسن حنفى يقول...

الزهراء

ياااااارب

شكرا لمرورك

مدحت محمد يقول...

التعليق 47

ماشاء الله ماشاء الله

انا يعتبر لسة فى الاوائل

هههههههههههه

انا هروح اقعد جنب السواق بقى ههههههههه

هحكيلك موقف

مرة كنت فى رابعة جامعه ونازل الكلية
قام الكمثرى عاكس بنت طالعة تركب
وعينك ماتشوف الا النور

قامت البنت دى فجأة مسكت الكمثرى وبوانى قطعتله القميص والله العظيم

وشتايم ايه
والله نزلت الواد عليا وانا قاعد فى الكرسى وتريك تريك

وانا بينى وبينك قعدت اتفرج

انا ايه اللى يخلينى اتكلم ياعم الطيب احسن

لا بجد ربنا يرحمنا

حسن حنفى يقول...

مدحت محمد

ههههههههه

انت لو التعليق 100 برضه من الاوائل

كفايه انك علقت

الموقف ده مشابه للموقف بتاعي

باختلاف الضرب

هههههههههههه

بجد انا مش عارف ايه اللي بيحصل في البلد

شكرا لمرورك

almasry يقول...

ايه ياعم النجم الرعب اللى انت عملته ده


اعتزلت التدوين وبتاع ده انا قلبى سقط فى رجلى ياراجل


بقى ده اسمه كلام؟


تحيــــاتى
المصـــــــــرى

Nada يقول...

الف مبروووك رجعوك للتدوين
البوست دة جميل وللاسف البنات مبقوش بنات
ولا المجتمع بقى المجتمع
كل حاجة بقت هييصة وسلطة
كل مابعدنا عن ديينا
كل مالمصايب عماااالة تزيد

حسن حنفى يقول...

almasry

انا !!

هههههههههه

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

nada

الله يبار ك فيكي

كل ما بعدنا عن دينا فعلا المصايب بتزيد

شكرا لمرورك

بنت الاسلام يقول...

والله انت عسل وطيب قوي يا حسن

ماتركبش ميكروباصات تاني احسن هتفصد اخلاقك

احسن كلمة عجبتني في البوست كلمة

ماصدقتش نفسي

لاء صدق صدق قوووووووي


منظومة فساد اخلاقي وسوء تصرف في

المواقف

هتشوف كتير يا ابوعلي المهم ماتبقاش في

يوم زيهم حتي لو ركبت كل يوم ميكروبات

تحياتي لبراءتك النادرة في زمن مابقاش

فيه براءه

رؤية يقول...

هو شىء مؤسف المستوى اللى احنا وصلناله دا،
بس هو دا الواقع وما اعرفش هل كلنا فى مقام الفعل ولا رد الفعل،
عموما دى ظاهرة يومية ومازال امامك الكثير لتراه،
فانت لا تركب الميكروبات ااقصد الميكروباص كتير،
دمت بخير،
تحياتى لك.

حسن حنفى يقول...

بنت الاسلام

انا طيب

ههههههههههههه

معاكي حق لسه هشوف كتييييييير

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

رؤية

بقي شيء مؤسف جداااا

ربنا يهدينا

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

حسام يحيي شكرا لمرورك

يمنى يقول...

في البداية ... اخبار الثانوية العامة ... يارب تكون بخير

احنا عاوزين مجموع كبييييييييييييييييير جداااااااا

ثانيا : مش عارفة اقول ايه غير اني اتحسرت والله على الحال اللي احنا فيه
و زعلت اكتر من موقف البنت

يارب اهدي شباب و بنات المسلمين

بس ده مش معناه ان كل الميكروباصات وحشة ... اكيد التاكسيات برده فيها حاجات من دي بس انت مش اخدت بالك

شد حيلك يا بشمهندس في المذاكرة

حسن حنفى يقول...

يمني


الحمد كويسه بتسلم علي حضرتك كتيييير


ان شاء الله

طبعا اكيد

بس انا قولت اللي شوفته بس

:d


اعيلي اني اذاكر

:d

ياااااااااريت

Unknown يقول...

مالك بس يا حسن
قلقتنا عليك والله
واية تعتزل التدوين ياحسن انت لسة
فى بداية المشوار والمشوار شاق وطويل
طول بالك شوية وتوكل على الله

بالتوفيق يارب
منتظرة جديدك

elsha3er يقول...

انا ببارك لنفسى تانى على رجوعك وانت كتبت ان كنت ناوى ما تكتبش يومياتك تانى لكن طالما كانت مفيدة لا تبخل علينا بها
اخوك فى الله احمد الشاعر

حسن حنفى يقول...

نهر الحب

لسه المشوار طـــــويل

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

elsha3er

انا اللي ببارك لنفسي ان اتشرفت

بمعرفه حضرتك

شكرا لمرورك

اخوك حس حنفي

حسن حنفى يقول...

elsha3er

انا اللي ببارك لنفسي ان اتشرفت

بمعرفه حضرتك

شكرا لمرورك

اخوك حس حنفي

غير معرف يقول...

ارق الكائنات مين ياعم

صباح البوفتيك

حسن حنفى يقول...

غير معرف

المفروووووووووووووض

:d

شكرا لمرورك

غير معرف يقول...

من ضمن التعليقات
بنت الاسلام بتقول
متكربش تاني ميكروباصات
عشان متبقاش زيهم

علي اساس ايه يعني
هتبقي وحش زيهم
وربنا هيشعقلك من روموشك في النار
اصلهم مش مترابيين
يعني كل مصر وطبعا الغالبيه العظمه
بتركب ميكروباص يوميا
مفسودين الاخلاق وقليلة الادب

ال بنت الاسلام ال

حسن حنفى يقول...

غير معرف

اولا بنت الاسلام دي والدتي

ثانيا هي بتهزر

يعني عااااادي

ولو حضرتك سمحت مش من الذوق ان حضرتك تقول

ال بنت الاسلام ال

وهي مش قالت انها مش بتركب ميكروباص

ولا قالت ان كل اللي بيركب ميكروباص

يبقي فاسد اخلاقيا وقليل الادب

ممكن حضرتك نكون مش فهمت التعليق صح

شكرا لمرورك

sara draz يقول...

والله المشكلة فى التربية

ونقص الدين عند الناس ديه

بس الراجل اللى بيعاكس ده اكييد مش عنده دم ولا دين ولا يعرف ان
كما تدين تدان

وللاسف الحكاية ديه مش فى الميكروباص بس لأ
للاسف اصبحت معاكسة البنات شئ طبيعى
عادى

يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك

ودمت بخير

حسن حنفى يقول...

ريحانة الاسلام

طبعا حضرتك معاكي حق

الموضوع بقي عادي واعتيادي عند ناس كتير

شكرا لمرورك

zOzO يقول...

مممممممم

ياااااااااارب

بس فين البوستا الجديد برضه

النهارده الجمعه

:p

البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد البوست االجديد

zOzO يقول...

اذا انت مجنون
فانا اجن منك
هههههههههههههههه

ومبروم ع مبروم
انت عارف الباقي بقي
ههههههههههههه

حسن حنفى يقول...

zozo

ههههههههههه

ماشي يا رب الجهاز يعقل لغايه ماتنزلي

البوست

:d

لؤلؤة الاسلام يقول...

بجد انا فرحانة جدا انك رجعت عن القرار الوحش ده و حمدلله على السلامة

لؤلؤة الاسلام يقول...

بجد انا فرحانة جدا انك رجعت عن القرار الوحش ده و حمدلله على السلامة و انا على فكرة مش عرفت الا دلوقتى

حسن حنفى يقول...

خديجة محسن "لؤلؤة الاسلام"

مش يهمك

الله يسلم حضرتك

شكرا لمرورك

انتي ليكي تاااااج مش استلمتيه

:d

ابو حميد يقول...

الموضوع حلو والمدونه حلوه بس عندى تعليق السواق لو كان بيعاكس البنت اللى نزلت دى يبقى يستحق أكتر من كده وطبعا البنات اللى بتتعاكس دى مبسوطه ليه سؤال جوابه معروف لأنه مفيش دم أصلا وكويس جدا غيرتك على الإسلام وحرمات المسلمين

. يقول...

نورت مدزنتى بزيارتك الجميله دى

غير معرف يقول...

قرب رمضان أغلق مدن أحقادك واطرق أبواب الرحمة والمودة فارحم القريب وود البعيد وازرع المساحات البيضاء في حناياك وتخلص من المساحات السوداء في داخلك ::: في رمضــــان ::: صافح قلبك ابتسم لذاتك صالح نفسك وأطلق أسر أحزانك وعلّم همومك الطيران بعيدا عنك وكل عام انتم جميعا بخير وإلى الله اقرب وعلى طاعته أدوم وأحرص

حسن حنفى يقول...

ابو حميد

حضرتك معاك حق مش عاد فيه دم

للاسف

شكرا لمرور حضرتك

حسن حنفى يقول...

aliaawwe

حضرتك اللي شرفتي مدونتي والله

اتمني التواصل

حسن حنفى يقول...

فاعل خير

يارب يجعله في ميزان حسناتك

يااااااارب

شكرا لمرورك

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ههههه و الله يا أبني المكريوبات أهون ميت مرة من المترو و اللي بيحصل في المترو و عاوزك أقولك في المترو بيحصل ألعن من كده و شباب بيعمل حاجات ابشع من كده و الرجاله بيبقوا قاعدين و شايفين ده و معاهم بناتهم و مرتاتهم و والله و الله ما بيعملوش حاجة لدرجة مرة كان في مرة شباب عمالين يتكلموا مع بعض كلام من أبشع ما يكون و أخر قلة أدب لدرجة أني حطيت سماعات الMP3 في وداني عشان مسمعهمش و الرجالة اللي في العربية قلبوا عبط !!!! أما موضوع البنت ليه قلبت و مبقتش كائن رقيق ..أنا كنت كتبت قبل كده بوست أسمه السوبر زنوبة قلت فيه قد إيه المجتمع بيضغط على البنت ..يعني عاوزنها تبقى سوبر عشان كده بتنفجر و متبقاش رقيقة زي ما ربنا خلقها و إن كان ده مش مبرر لطول اللسان يعني
___________________________________

ليك عندي هدية تعالى و خدها مستنياك

سلام

حسن حنفى يقول...

Zanooba (Zeinab sab9n)

ممممم
الحمد لله مش ركبي المترو قبل كده

:d

يااااااارب يهدي الجميع

انا شوفت الهدية

:d

الف شكر ان شاء الله هنفذ قريب

شكلاا لمرورك

غير معرف يقول...

السلام عليكم
دي اول زياره ليا
بس بصراحه مش عارفه ازاي انت قاعد في مصر و مركبتش ميكروباص قبل كده
ده المفرض يكون شعار لمصر بدل الاهرامات
ثانيا
احنا بقي عندنا انحطاط اخلاق ملحوظ
وواضح جدا في الافلام و الاعلانات

حسن حنفى يقول...

قوس قزح

ان شاء الله

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

عاشقه الجنه

وعليكم السلام

ان شاء الله مش تبقي اخر زياره

مش عارف ازاي مش ركبت ميكروباصات

هههههههه

في انحطاط اخلاق رهيب

ربنا يستر

شكرا لمرورك

GOLDEN B0Y يقول...

لا لالالا بوست جااااااااامد والله يا حسن

بس اخت بالك ازاى بئه انتا كانت عينك فين

مش مشكله سؤالمحرج عديه


بس انا عايز اقولك مفيش اجمل من الميكروباص حتى بتحس فيه كدا بنشاط تجرى شويه تضرب شويه واحد يدوس على رجلك واحد يحط ايده فى جيبك تروح ضربه فى وشه ويبقا بكدا بتحرك عضلات جسمك كلها ويبقا بكدا بتستفاد يعنى الصبع بتلعب رياضه وبعد الظهر مثلا وبليل

لكن بئه التاكسى يا صاحبى ملوش اى فايده
تقف تاكسى بيقف بتركب بتنزل عملت حاجه لا فيه اة نشاط بيجى يقف تحت رجلك ويقولك اتفضل يا باشا

صدقنى الميكروباص احسن وبعدين لما تشوف حاجه زى كدا بلاش التسييح ده ده لو الولا قرأ البوست ده مش هيعاكس تانى

تحياتى :
G0LDEN BOY

حسن حنفى يقول...

golden boy

ههههههههه

مش شرط عيني ممكن ودني

:d

بس احب اقولك ان التاكسي احسن من

الميكروباص

ليه بقي لان الميكروباص لو عملت فيه

زانت رايح الشغل الصبح

هتروح تعبان ومش هتعرف تشتغل كويس

ومجهودك هيقل والانتاج هيقل والاقتصاد

هيبدا يقل

يعني شوفت ايه اللي حصل من الميكروباص

بس التاكسي هتعمل مجود قليل

لان الميكروباصات كتيييييير

بقف بسهوله

لكن علشان تلاقي تاكسي فاضي

ويرضي يقف شوف هتحرك ايدك كام مره

ورجلك كمان

فيبقي جمعت بين الرياضه والراحه

والاقتصاد مش اتضرب

ههههههههههههههههههه

=))

اتمني تكون اقتنعت

شكرا لمرورك

أختكم فى الله يقول...

اخى الكريم حسن حنفى

والله عندك حق الموضوع حلو ومهم جدا

ربنا يبارك فيك يا رب ويكرمك

انا مبسوطة اوى اوى اوى ان حضرتك معتزلتش ولا حاجة احنا خلاص اتعودنا على كلامك وعلى مواضيعك الجميلة

انا اسفة اوى على التاخير فى التعليق والله النت عندى والكمبيوتر بايظين انا حتى لما بعلق او بنشر اى حاجة بتكون من برة والله

ارجوك تقبل اعتذارى

حسن حنفى يقول...

اختكم في الله

ربنا يبارك في حضرتك يارب

مش يهمك حضرتك مش اتاخرتي ولا حاجه

حضرتك شرفتي المدونه

شكرا لمرورك

mohamed ghalia يقول...

يا هلا عود أحمد
كل سنة وإنتا طيب
دمت بود
تقبل تحياتى وإعجابى

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

هاي ازيك؟
دي اول مره ازور مدونتك وحقيقي لذيذه جداااااا
وبوست هااااااايل
تقبل مروري ويارب مكونش تقيله عليك
بحييك علي مدونتك اللذيذه دي
دمت بكل خير
أختك شيتوس

TIMMY !! يقول...

*رد*


ألف شكر ليك على تنويرك المدونة على طول :)

و خلاص يا عم حسن .. هبطل تعقيد يا عم

انت تأمر :)

eman alaa eldin يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
والله شئ مؤسف جدا
بس ممكن اسالك سؤال
انت ليه مفكرتش تكلم الراجل بادب يعنى انا عارفة انا الراجل مش هيسمع كلامك وكدة بس مين عارف يمكن ربنا يهديه ويكون على ايدك
ياريت لما تشوف مواقف زى دى بعدين تشغل عقلك بسرعة وتشوف الطريقة المناسبة اللى تكلم بيها الراجل وبسرعة تجمع اكبر قدر ممكن عن الايات او الاحاديث عن الموقف دة وتبدا تقولها للى قدامك
وربنا يهدى الجميع

نونو يقول...

انا مكنتش موجودة فى موضوع الاعتزال عن التتدوين دة ؟
الف مبررروك ع رجوعك نورت
عالم التتدوين

إشراقة أمل يقول...

حسن
اولا السلام عليكم
ثانيا بقا
الف الحمد الله على السلامة ومبارك لينا رجوعك للتدوين ويارب يارب مش اسمع انت هتعتزل تاني
ثالثا ودي الاهم
البوست جميل وبصراحة انا مستغربة من الى بيحصل دا يمكن لاني مش بشوفة او بالاصح مش بيحصل عندنا

وبعدين يا حسن البنت تقدر تفرض احترامها على كل الناس حتى لو الشخص مكنش محترم
بمعني شو يعني تسمع المعاكسة وتضحك دي اسفة على الفظة "قلة ادب "
والبنت الى هزءت الراجل لما خرجت شو هي استنته لما خلص معاكسة جاي تهزءة
ربنا يهديهم ويصلح الحال يارب
تحياتي
اشراقة

Unknown يقول...

مش عارف ايه اللى ركبك النوع ده بالذات انت ركبت الميكروباص الطويل اللى التباع بيكون واقف على الباب وقاعد يخبط على الباب وكمان شايل الكراسى علشان الناس تقف بس اعتقد أن فيه حديده فى السقف بتفصل بين الرجالة والبنات ولا ايه هههههه
شوف ياعم حسن الحاجه اللى تضايق أن فيه بنات كتير بتكون مضطره تركب الميكروباصات دى ممكن علشان قله ذات اليد ودول االى الواحد بيدعى من كل قلبه أن ربنا يحميهم بس الأنواع التانية فربنا يهديهم ويهدهم

مصطفى

حسن حنفى يقول...

mohamed ghalia

كل سنه وحضرتك طيب

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

شيتوس الاهلاويه اووووي

الحمد لله

ازيك

اهلا بيكي في المدونه

طبعا مش تقيله ولا حاجه

دمت بخير

اخوك

حسن حنفي

حسن حنفى يقول...

timmy

انا اللي المفروض اشكرك

علي مواضيعك الهايله

ماشي بس انت مش معقد اصلا

:d

جنّي يقول...

شوف يا أبو علي

انت لا تركب ميكروبات ولا جراثيم المرة الجاية شوف توك توك أحسن علشان تبقى لوحدك ..

اما السواق الجبلة تلاقيه مبرشم ولا مصرصر ..علشان كده مش حاسس ..

بس سيبك انت البت الجدعة اللي هزأت السواق تستاهل تحية بس من غير الفاظ بذيئة
شكرا

mostafa rayan يقول...

ماتنخدعش بالمظاهر ياصديقي

حسن حنفى يقول...

ايمان @@ بنت الحرية

ممممم

للاسف انا مش عرفت اكلمه

بس المره اللي جايه ان شاء الله

بس ادعيلي

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

نونو

الله يبارك في حضرتك

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

ashraketamal

وعليكم السلام

الله يبارك في حضرتك

حضرتك معاكي حق اي حد ممكن يفرض احترامه

علي الناس

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

egyboy

هههههههه

للاسف ان فيه بنات كتير

بتركب مضظره

ربنا يهدي

ياااااااااارب

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

جني

هههههههههه

حاضر

عندك حق بس الالفاظ بوظت التحيه

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

mostafa rayan

شكرا لمرورك

جوجو يقول...

السلام عليكم

الموضوع ده مهم جداااا

بس السواء طبعا غلطان بس هو راجل

لكن الدور والباقى على البنت انها تقول الالفاظ دى

دى طبعا تبقى بنت مش كويسة

حسن حنفى يقول...

جوجو

وعليكم السلام

حضرتك معاكي حق الاتنين غلطانين

وهي فعلا بنت مش كويسه ربنا يهديها

nonni يقول...

ايه دااااااااااا انت رجعت للتدوين تانى طيب مش تقول مليييييييييييون مبروك على فكرة الموضوع ده مهم اوى و كان محتاجة مناقشة اكثر حاجة انا مستغرباة ان فى بنت ترد بالفاظ وحشة كده المفروض البنت المحترمة متردش باى رد و المفروض الراجل ده و غيرهم يبقوا عندهم دم و يحلوا عن البنات بقى .
بعت\ر على الاطالة
مبروك مرة تانية
"تحياتى"

حسن حنفى يقول...

nonni

مممممممم

رجعت الحمد لله

انا استغربت فعلا من الفاظ البنت دي

مش طولتي ولا حاجه

ده شرف ليا

شكرا لمرورك

مصطفى محمود يقول...

كل دا من اول مرة تركب ميكروباص ؟؟!!

لا حول ولا قوة الا بالله

بص يا شيفا باشا

الحكاية ان في انحطاط عام في الاخلاق والزوق العام

وكله له سببه طبعا

الرخم اللي بيعاكس دا يعيني من اللي بيشوفه في الشارع وفي التليفزيون والذي منه :))

والبنت اللي ضحكتله عايزة تتعاكس اصلا

واللي شتمته لسه عندها شوية تربية
بس للاسف مش كاملة عشان شتمته بالغاظ مش كويسة !!
بس والله جدعة لان النوعية دي متجيش غير بكده ..

أحييك على اليوميات الرائعة ,,

تحيتي :)

حسن حنفى يقول...

teva

فعلا فيه انحطاط غير عادي في مستوي الاخلاق

والتلفزيون ليه تاثير سلبي كبير

تحياتي

سندس وأمل يقول...

تاكسى إيه ومكروباص إيه ياعم

إحنا ولله الحمد عندنا العربيات

"نص نقل اللى بكبوت".......

مريحنا على الأخر ومش عايزنا نتعب

وكمان مفيش لازقة ولا كتمه على النفس

هوا فيه صحيح معاكسات بس بره الأتوبيس

أصدى اللى بكبوت..........

على العموم ربنا يثهدينا جميعا"سندس"

حسن حنفى يقول...

هههههههههههه

يارب يهدينا كلنا
:D