CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الاثنين، 20 أكتوبر 2008

مجرد سؤال ؟؟



سؤال جال بخاطري اليوم فحبيت اطرحه علشان اشوف الاجابه

لو سقطت من نظر شخص تحبه وتحترمه هل تظل ساكنا ؟؟

ام تحاول ان تجتلب احترامه لك مره اخري؟

لو فيه واحد انت بتحبه جداا و بتحترمه

بس للاسف غلطت غلطه خلتك تسقط من نظره

او ممكن نقول خلته يزعل منك او يقلك مش تكلمني تاني الا اما تعدل من نفسك

هل هتفضل زي مانت وتقول هو اللي اختار ؟؟

ولا هتحاول انك تجتلب احترامه وثقته فيك مره اخري ؟

وهتعمل ايه لو انت فكرت مع نفسك فوجدت انه علي حق وانك فعلا تغيرت كثيرا

عن الشخص اللي جذب انتباهه واجبره علي احترامه ومعاملته بطريقه مميزه ؟

وانك فعلا تحولت الي الاسوء ؟

هل هتظل علي عنادك وتكمل ام انك ستحاول ان تعود وان تبدا معه من جديد ؟

ان تكون تلك الشخصيه التي احترمها من قبل ؟

اعتقد ان الحل المثالي لموقف كهذا ان اذهب الي هذا الشخص واقبل يده

واشكره كثيرا واعلم انه لايريد الا مصلحتي والا لما ارادني متميزا دائما

وابدأ مره اخري مع نفسي محاولا ان استعيد ذاتي وانا استعيد ثقه من حولي بي

اتمني ان يكون هذا هو حال اي شخص يتعرض لموقف مماثل




124 التعليقات:

EMMF يقول...

السلام عليكم ورحمه الله
ازيك ياسونا اول تعليق
اعتقد ان الحل المثالي لموقف كهذا ان اذهب الي هذا الشخص واقبل يده

واشكره كثيرا واعلم انه لايريد الا مصلحتي والا لما ارادني متميزا دائما

وابدأ مره اخري مع نفسي محاولا ان استعيد ذاتي وانا استعيد ثقه من حولي بي

بصراحه ده حل كويس
بس الأفضل
انك تذهب له وتقبل رأسه لا يديه
وتقول له انا اسف جدا على اللى حصل
وشكرا على الدرس ده اللى اتعلمته
ومش هاغلط فيه تانى بعد كده
وتقبل رأسه مرة تانية
اعتقد هذا سيضعك فى عقله انسانا اخر
لا يغضب منك ابدا بعد الآن إن شاء الله
سلالالالالالالالالالالالام
فى رعايه الله

ريمان يقول...

السلام عليكم

ازييييك يا حسن

طبعا عندك حق وانت قلت الحل وهو ده التمام انه يحاول انه يجتلب احترامه مره تانيه

بس المهم ان الانسان اما يوجه لصاحبه عيوبه او اخطائه لازم تكلم معاه بكل ادب وكل احترام

عشان اللى غلط ياخد الكلام ببساطه ومش يعند معاه

يعنى مثلا انت ممكن باسلوبك لو كان مش كويس معاه وانت بتنصحه هو اكيد هيعند معاك ومش هيحاول انه يجتلب احترامك مره تانيه

يا ريت تكون فهمت قصدى

بوست جميل يا حسن

وموضوع تمام

ريمان

أختكم فى الله يقول...

والليا حسن الموقف ده بيبقى صعب جدا بس متهيالى انا لو حصلى ححاول انى افهمه انى عرفت غلطى وانى ندمت عليه وقررت انى ارجع عنه واطلب منه انه يسامحنى وميحكمش عليا حكم مطلق من موقف واحد

كان نفسي اكون اول تعليق

):

mohamed ghalia يقول...

لازم فعلا نحاول نستعيد ثقة الشخص إلى فقدها
تحياتى
دمت بود

جنّي يقول...

ازيك يا ابو علي

لا يوجد منا من هو معصوم من الخطأ .. ولكل منا اخطاءه .. وليس من العيب ان نعترف بالخطأ وان نعتذر لمن اخطأنا في حقه ..ودايما نحاول ان نحافظ على الود بيننا وبين الناس ..

elsha3er يقول...

ازيك ياحسن بوست رائع وانا اوافقك فى كل كلمة الحل اللى انت ذكرته

احمد الشاعر

حسن حنفى يقول...

emmf

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

انا بقي ممكن اقول شئ لطيف انا ممكن اقبل ايده وراسه معا :d

واشكره كثيرا

يارب مش يغضب اللهم امين

في حفظ الله

نيرة و منةالله يقول...

ممممممممممم
بص يا حسن طبعا خايف على مصلحتى بس انا لو حد شاف فيا غلط وقالى متكلمنيش غير لما تعدل من نفسك هقول هو الى اختار حتى لو انا فعلا عدلت من نفسى مش هكلمة تانى اساسا لانة لو فعلا بيحبنى مش هيقولى متكلمنيش غير لما تعدل من نفسك لا دة هو الى هيحاول يعدلنى كمان الى يعمل كدة يبقى مش صديق لا دة يبقى واحد خايف على مصلحتة ومظهرة قدام الناس
دمت بود

حسن حنفى يقول...

ريمان

عامله ايه ؟

فاهم قصدك ومعاكي حق

:)

حسن حنفى يقول...

اختكم في الله

ولايهمك كفايه انك نورتي المدونه :)

بس مش كان موقف واحد ونصح كتير :d

بس الاعتذار افضل شئ :)

تحياتي

حسن حنفى يقول...

mohamed ghalia

معاك حق

دمت بخير

حسن حنفى يقول...

جني

لا احد معصوم من الخطأ

وفعلا لازم يكون بينا وبين التانين ود

دمت بخير

حسن حنفى يقول...

elsha3er

الحمد لله بس محتاج حد يكون عنده ثقافه الاعتذار

:)

تحياتي

حسن حنفى يقول...

نيره ومنه الله

هو عمل الموقف ده بعد اما اتكلم كتير وحس ان الكلام مش هيغير فقال كده علشان التغير يحصل

تحياتي

wafaa يقول...

تروح تعتذر طبعا وتبوس راسه
وتحمد ربنا كتير ان عندك حد بيخاف على مصلحتك اكتر منك
وترجع بقا زى ما هوا عرفك واحسن شوية عشان يصدق انك اتعدلت مش بتمثل عليه

وفاء

حسن حنفى يقول...

wafaa

معاكي الف حق

واعتقد ان هو ده اللي هيحصل

دعواتك

تحياتي

حنين القلب يقول...

بص يا حسن
طبعا مدام انت شايف انك اتغيرت للاسوء يبقى ليه مش تسمع كلامه ونصيحته وتحاول ترجع ثقته فيك تانى
انما ليه ملحوظه لو سمحت

تقبيل الايدى للاب والام والزوج والزوجه فقط انما الاصدقاء فلا مهما تكن الظروف

تسلم ايدك
انا مش ناسيه التاج بتاعك بس شويه كده وهجاوبه
مااااااااااشى

حسن حنفى يقول...

حنين القلب

علي فكره هو مش صديق ليا دي مدرسه الرياضه وهي زي والدتي تمام :d

مستني اجابه التاج

ان شاء الله

:)

لؤلؤة الاسلام يقول...

اخى في الله حسن حنفى
شكرا لك على طرح هذا السؤال

و فعلا الواحد المفروض يراجع نفسه في اخطاءة
لان المؤمن لا يلدغ و حجر مرتين
و لكن لا احد منا معصوم من الاحطاء

فيجب ان تلتمس لاخيك سبعين عذرا

و تحياتى
بوست مميز
و الى الامام دائما

مصطفى محمود يقول...

والله يا حسن الانسان دايما يبحث عن التغيير سواء طلب منه أم لا

المهم تتغير للاحسن

الشخص اللي قالك كده لو أنت تهمه قوي كان المفروض يقف جنب بطريقة أحسن من كده إذا كان شايف إنك محتاج تتغير بجد .

يمكن هو بيحبك بس انت مثلا بتغلط غلط ميتسكتش عليه .

بس ما يمنعش إن الثابت إن مفيش إنسان منزه وكلنا محتاجين للنصيحة من وقت للتاني .

لو في موفقك أوزن الموضوع بعقلي وأشوف موقفي إيه لو صح أوضحله ولو غلط يبقى أصلحه ..

بالتوفيق ياريس

لو عصلج معاك اديني مسد بس وانا اجي اأقطعو

:D

سلام ياريس

حسن حنفى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حسن حنفى يقول...

خديجه محسن لؤلؤه الاسلام

لو كل واحد التمس الخيه سبعين عذرا صدقيني هنبقي احسن كتير

تحياتي

حسن حنفى يقول...

teva

ههههههههههه

من عنيا

فعلا كلنا محتاجين النصيحه وهي دي فايده الاصدقاء

بس استني الميسد بقي

سلام يا باشا :)

كـــيــــــــارا يقول...

الاول هتاكد من كلامه ان كان مجرد نقد بناء ولا تحطيم ليا

ولو طبعا شفت اني غلط هحسن من نفسي اما لو كان مجرد انه عاوزني امشي بقرارته وبس لا

مش هغير من نفسي وليكن مايكون

kochia يقول...

لو حصل كدة يمكن اصلح نفسي مخصوص عشانه
الواحد بيشوف نفسه كويس في عيون اللي بيحبوه
ويحب دايما يكون حلو في عنيهم

اراجع نفسي
واوجه نفسي
وارجع عن الغلط
مادام فهمته
وارجع اعلي واسمو تاني في عيون من يحبوني واحبهم واحترمهم

تحياتي

حسن حنفى يقول...

كيارا

ده اللي حصل وفعلا بحاول اعدل من نفسي

:d

تحياتي

حسن حنفى يقول...

kochia

الواحد بيشوف نفسه كويس في عيون اللي بيحبوه

بجد الكلمه دي مؤثره اووي

معاكي الف حق

دمتي بود

رضوى يقول...

سؤال صعب

بس اعتقد انى هحاول مش هقف مكانى محلك سر

حتى لو بعد حين

لأن الوقت له دور كبير اوى فى ان الواحد ينسى ويفتح صفحة جديدة مع نفسه ومع الناس

ممكن احاول افكره بالمواقف الكويسة حتى لو جت ذلة بعدها

ممكن احاول اثبت عكس اللى حصل

بس اكيد فى أمل

تحياتى

سندس وأمل يقول...

سؤال جميل أوى بس لو أن إتحطيت فى الموقف

ده هيكون ردى إنى أرحله وأعتزرله

وأحاول أصلح من نفسى زى ماهوا بيقول

ده لوكان رأيه صح أما لوكان رأيه

مش صح هفهمه أنا إتغيرت ليه وكده يعنى

بس ............عرفه إنى أنا طولت

إستحملنى بقى:) "سندس"

أنا حر يقول...

اكيد لو هو على حق يبقى هراجع نفسي وهحاول اكسب احترامه مرة اخرى
الناس هما المرايا الحقيقية اللي بنشوف من خلالهم عيوبنا
تحياتي

رؤية يقول...

اكيد لازم يبقى دا موقفك
بتقول انك نزلت من نظره
بتقول انك عارف انك غلطان
بتقول انه عاوز مصلحتك

صدقنى دا ما فيهوش اى كلام

تحياتى لك

مش لاقية اسم يقول...

السلام عليكم
بص يا حسن هو فية ناس كدة وكدة
وكل واحد على حسب اخلاقة
بس اكيد لازم نتغير من جوانا لو حد قلنا والمفروض مش نزعل من الحكاية دى
جزاك الله خير
دكت بود
تحياتى

Batoooot_soso يقول...

السلام عليكم
ياكبتن انت حليت السؤال بس احب اقولك حاجه اللى بيحب حد بيسمحه بس لازم يعرفه غلاطه الاول ومتشغلاش بالك ورنا هيسهل بس لما ينفز الحل اللى انت قولته
سلام

جوجو يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله

طريقة تفكير سليمة ميه ميه ياحسن

بس واضح ان الحد ده بيحبك وعاوزك تكون احسن فعلا

عشان كده لازم تقدره وتحترمه

تحياتى على هذا البوست المتميز

انسان وبس ! يقول...

ازيك يا حسن
والله يا حسن مش حاسس انى عارف الاجابه على سؤالك على وجه اليقين ......بس اقدر اقولك ...ان كلمة سقط من نظره اللى انت قلتها معناها انك ..او الانسان اللى بتتكلم عنه او عموما يعنى عمل حاجه غلط اة شىء سىء جدا ...وبالتالى لازم يغيره بس مش عشان يكسب احترام الشخص اللى استهجن السىء ده ...لا وانما علشان يكسب احترامه لنفسه ....وقبل كده كمان يرضى ربنا ويعدل من اسلوبه وويحسن اخلاقه او طريقته فى المعامله
وبس ده رأيى
وأشوفك على خير

زى الهوا يقول...

سؤال صعب اخد منى وقت علشان افكر فى الاجابة

بص هوه انا مش فاهمة قصد حضرتك اوى , بس انا اللى فهمته انه اخد منى موقف وفهمنى غلط , فى المواقف دى ما بعرفش الجأ لأى شىء غير الانسحاب , بس هوه لو زى ماحضرتك بتقول بيحبنى وبيحترمنى وبيعرفنى صح , اكيد عمره ما هيفهمنى غلط , وجايز اوى يكون عايزنى ابقى مثالى بس من وجهة نظره هوه

حسن حنفى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
shoshta_ joker يقول...

السلام عليكم........
ازيك يا حسن ....... حلو البوست الجديد معنى شيفاه متاخر شويه بس يلا مش متاخر اوىىىىىىىىى يعنى .........حلو السؤال الى انت طرحته دا .......... وفعلا لو انت بتحب الانسان دا و هو قلك انك اتغيرت ممكن انت متكونش حاسس بالتغير دا علشان كده ممكن تعاند وتقول هو حر هو الى اختار .... بس لو انت حاسس بالتغير دا فعلا ... واعدت مع نفسك وفكرت انه بيحبك وخابف على مصلحتك زى ماانت بتحبه ........ حتغير نفسك فعلا زى ما هو طلب منك ....... وانا لو حصلى حاجه زى كده مع حد بحبه اوىى وانا نزلت من نظره فعلا ححاول اغير من نفسى واوعده بكده ....... وربنا يوفقك ويكرمك على طول وتفيد الناس بافكارك.

حسن حنفى يقول...

رضوي

اهم حاجه ان التغير يحصل بسرعه بمجرد انك تعرف خطأك وتحدده وتتغير للاحسن
والامل موجود علي طول

تحياتي

حسن حنفى يقول...

سندس

فعلا بس احسن حاجه انك قلتي حتي لو هو شايف اني اتغيرت ووجه نظره غلط انا هفهمه يعني مش هسيبه وهاقول هو حر هفهمه انا اتغير ليه
ولو هو صح يبقي اغير من نفسي

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

انا حر

((الناس هما المرايا الحقيقية اللي بنشوف من خلالهم عيوبنا ))

فعلا اصح تقييم للنفس هو التقييم اللي الغير مقيمه ليك

تحياتي

حسن حنفى يقول...

رؤية

وفعلا بدا التفيذ

دعواتكم

تحياتي

حسن حنفى يقول...

مش لاقيه اسم

فعلا لو حد اخد الموضوع بحساسيه وزعل مش هيصلح من نفسه ابدا

لازم تكون فيه سعه صدر وتقبل اي راي ودراسته كمان علشان لو انت غلطان تتصلح
زيي كده :)

دمتي بود

حسن حنفى يقول...

batooot

اللهم امين

دعواتك يا فندم

:d

حسن حنفى يقول...

جوجو

وعليكم السلام

هو فعلا بيحبني وعاوز مصلحتي دايما علشان كده انا بحترمه جداا وبقدره اكتر

ملحوظه (( مش نسيت التيجان :-w ))

:d

تحياتي

حسن حنفى يقول...

انسان وبس !

يارب تكون بخير والنت يكون اتصلح بقي
:)
وبالفعل اهم حاجه احترام الشخص لنفسه لانه لو مش احترم نفسه دايما هيحس بنقص وهيلاقي حاجات كتير مش صح فيه

تحياتي

عايش علي الهامش يقول...

ربما عليك ان تخبر فريق الزمالك بهذا
ههههههههه انا مش زملكاوي لكن صعب عليه الزمالك وحاله
ماعلينا
قد تكون كلماتك تحمل الكثير من الصواب ولكن يجب الا تنسي ابدا ان هناك من البشر اصناف تعشق هدم الروح وتسهي بجد لتشعرك بانك مخطئ فقط لاشباع لذه داخلها بالتفوق
عليك ان تقيم الامور بأكملها وتسال الاخرون قبل ان تقرر انك تتغير الي الاسوأ او الي الافضل فانت لاتعرف ايهم يصدقك وايهم .....
شكر لك

حسن حنفى يقول...

زي الهوا

لا هو فاهمني صح بس انا اللي غلط وهو نصحني وانا مش سمعت النصيحه وهو ياس وفي الاخر قالي مش تكلمني الا اما تصلح من نفسك
:)

يعني هو صح وانا غلط

تحياتي

حسن حنفى يقول...

shemo

وعليكم السلام

اعمل ايه بقي بس بنزل موضوع كل اسبوع كفايه اووي
:d

انا فعلا قعدت مع نفسي وقررت اني احاول ارجع تاني

واتمني لو اي حد قابل الموقف ده يتقبل الكلام ويحاول يعدل من نفسه دايما

:)

دمتي بود

حسن حنفى يقول...

عايش علي الهامش

انا قلتله بس هو مش بيسمع الكلام ديما حاله بقي يصعب علي اي حد :(
ربنا معاه يارب
هههههههههه
انا فاهم قصدك بس صدقني انا مش نزلت البوست ده الا بعد مراجعات كثيره وعميقه
:d
تحياتي

kAn _ 7Lm يقول...

السلامووو عليكووو

ازيك الآول؟

اكيد الشخصيه دى بتحبك وبتخاف ع مصلحتك

اكييييييييييييييد

حاول انك تغير من طريقتك ف الكلام معاه والا

حاول ثم حاول ثم حاول

آلاء يقول...

جميل اوي الوضوع , سيدنا عمر رضي الله عنه قال " رحم الله رجلا اهدي الي عيوبي"

جميل اوي ان يكون في حد يهتم بينا اوي كده و ينبهنا بس الاحلي اننا نتقبل ده زي ما قلت و نفكر في الكلام و نصلح انفسنا لان الاصل اننا نكون في سعي دائم للافضل

canary يقول...

.
عادى جدا وطبيعى انى اعتذر او حتى

اغير من الشئ اللى معجبوش بس دة لو

هو ممكن يقبل الاعتذار او يسامح

.

EMMY BABY يقول...

حسن حنفى

سلام عليكم

هو من الاصل اصلا مفروض مخليش حد يزعل منى لدرجة انه يقلى انا هقاطعك لحد ماتتعدلى

بس لو ده حصل وهى مثلا قالتلى انتى بقيتى كذا كذا ولاقت انها مش لوحدها بتقلى كدة وكل اللى حواليا بيقولولى كدة

ساعتها ضرورى اصلا اغير من نفسى واحاول اصلح فكرة الناس عنى وارجعها من تانى واروح اتاسف لكل اللى زعلتهم

تحياتى

ايمى

حسن حنفى يقول...

kan___7alm

وعليكم السلام

معاكي حق وانا والله بحاول لحاول :)
تحياتي

حسن حنفى يقول...

اّلاء


فعلا دي بتحسسك شعور رائع وبتحسسك ان فيه حد مهتم بيكي وانك ليكي قيمه ووزن

يارب كله يكون ليه اللي يخاف عليه
تحياتي

حسن حنفى يقول...

canary

معاكي حق بس الاعتذار بدون عمل تكرر اكتر من مره

:d

علشان كده هو عاوز عمل
:)

تحياتي

حسن حنفى يقول...

emmy baby

فعلا ساتها لازم اعتذر من كله واتوج اعتذاري ده بالعمل واني اغير من نفسي للافضل

شكرا لمرورك

walaa rizk يقول...

بصراحه رأيك تمام اوى

لكن حسب الموقف ساعتها بصراحه

معلش اتأخرت اووووووووى عليك

وانا والله الوقت معايا دمار

دعواتك

حسن حنفى يقول...

عاشقه الاقصي

ولايهم حضرتك كفايه ان حضرتك شرفتيني برايك
:)

ربنا مع حضرتك ويبارك في وقتك يارب

elsha3er يقول...

ابو على اتأخرت علينا


احمد الشاعر

WhItE HeArT يقول...

حبيب قلبي حسن حنفي

اولا بشكرك على سؤالك عليا مليون مرة
بجد


ثانيا اعتقد ان سؤالك اجابته ان انا لازم اراجع نفسي واشوف ايه الخلل اللي حصل واصلحه ولو حسيت ان مفيش خلل هحاول افهمه وده لحاجة واحده بس ان انا بحبه

تحياتي

yoyo يقول...

والله يا حسن هو سؤال يستحق اننا نبحث فيه مش مجرد سؤال وبس

مش عيب ان الانسان يصلح من نفسه ويعرف اخطائه العيب وانه يستمر فى عناده لنفسه ويثبت على اخطاء

الصديق اللى يرشد صديقه ويوجه المفروض اننا نقدره ونحافظ عليه مش نزعل منه ونقول هو اللى اختار البعد بلا على العكس
يكفى انه بيحاول يلفت نظر صديقه لشىء شايف انه غلط بس احيانا الكبرياء والعند بيعموا عين الانسان

بوست جميل يا حسن
تحياتى
يويو

Unknown يقول...

حسن ..

إزيك الأول ..؟؟

أنا مبسوطه أولا بزيارتك لمدونتي المتواضعه ..

ثانيا ..

أنا مش عارفه الموضوع مش محتاج تساؤل أكتر منه محتاج دافع

ممكن لو انا مكانك بصراحه ممكن ميفرقش معايا لو انا مش غلطانه بس لو غلطت يبقي أعتذر .. مغلطتش أحاول أوضح موقفي .. و الناس اللي بجد بنحتاجهم جمبنا ممكن نعمل أي حاجه عشان نرضيهم لو حتي هما اللي غلطانين

تحياتي

حسن حنفى يقول...

elsha3er

معلش بقي بس الدراسه :(

ان شاء الله البوست القادم قريبا

شكرا للسؤال :)

حسن حنفى يقول...

white heart

ده واجب عليا :)

معاك حق اللي بيحب حد مش هيسيبه وحتي لو شفت انه غلط هقوله رايي

يارب تكون بخير دايما

حسن حنفى يقول...

yoyo

تعرفي اوحش حاجه بجد هي الكبرياء والعند لان بسببهم الانسان بيخسر حاجات كتير جداا
ممكن تحافظ عليها

تحياتي

حسن حنفى يقول...

عاقله علي ارض الجنون

والله انا اللي سعيد بزياره حضرتك لمدونتي :)

يارب حضرتك تكوني بخير

فعلا بس انا شايف ان لو هم اللي غلطانين وانا وضحتلهم اني معايا حق هيعتذروا ليا لانهم بيحبوني بس طبعا مش لازم انتظر الاعتذار ده او اخده كشرط لقبولهم مره اخري

تحياتي

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم

متههيألي ..أكيد حروحله و أعترف أدامه بغلطي ..و محاولش اعمله بعد كده خالص ..
و أحترم الشخص ده جدا لأنه أكيد بيخاف علي و عاوزني أكون مميزة علي طول بدليل أنه منهاش الموضوع غير لما سابلي فرصة أرجع فيها عن موقفي


ياريت تبقي تبلغني علي ول بكل بوست جديد
تحياتي
سلمي

حسن حنفى يقول...

حياتي كلها لله

وعليكم السلام

فعلا انا شايف ان ده الح الامثل لازم يكون فيه عمل مش قول بس :)

ان شاء الله هبقي اقول لحضرتك

تحياتي

عايش... ولكن !!!! يقول...

ازيك يابو علي
انا قولت اجى امسى عليك
انت عارف بقا انى مشغول ومش قادر اتابع
اعزرنى

دعوة للأمل يقول...

هو لو كان الشخص دة فعلا عايز مصلحتك فتحاول انك ترجعة لك تانى
و كل سنة و انت طيب يا حسن و دوام التواصل انشاء الله

حسن حنفى يقول...

عايش .... ولكن !!

ولايهمك كفايه سؤالك يارب انت تكون بخير دايما

حسن حنفى يقول...

دعوه للامل

وحضرتك طيبه وبخير يارب

ان شاء الله علي تواصل دايما

:)

GiGi world يقول...

ربنا يعزك يارب بجد انت صح ويارب نعترف بغلطنا لما نغلط ونرجع الناس اللى بنحبهم
تحياتى

حسن حنفى يقول...

gigi

اللهم امين

دمتي بخير

إسلام يقول...

الاحساس بالسقوط احساس مؤلم فعلا وخصوصا اذا كان هذا الشخص يهمك..
نصيحتي أن تتصرف بطبيعية وتلقائية وتحاول ان تزيل اللبس وسوء الفهم أو الفكرة السيئة التي كونها عنك..

تحياتي

kmt يقول...

السلام عليكم ورحمة الله بركاته

انت سالت وجاوبت
احلي ما فيك انك علي طبيعتك

تحياتي
الي اللقاء

كلام على بلاطة يقول...

لو سقطت هاذاكر وانجح
بمعنى هاصحح الصورة
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

وده مجرد جواب
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

وده مجرد جواب
تحياتى

Empress appy يقول...

طالما انا غلط يبقى لازم اتغير
طالما انا بحترمه لازم اكتسب احترامه تانى وعموما افضل من الاول اننا نتعامل بحرص علشان منفقدش احترام غيرنا لينا

حسن حنفى يقول...

kemet

وعليكم السلام

اانا قلت الاجابه اللي انا مقتنع بيها
والحمد لله يارب نكون كلنا كده :)

تحياتي

حسن حنفى يقول...

كلام علي بلاطه

فعلا الصوره محتاجه ترجع زي الاول تاني

تحياتي

حسن حنفى يقول...

appy

هو من الاول فعلا لو كل واحد اخد باله من تصرفاته مش هيفقد احترام شخص بس بشكل عبثي لو مره غلطت وسقطت من نظره لازم احاول ارجع تاني
مع العلم بان انت لو عاوز ترجع محتاج مجهود شاق

دمتي بخير

Unknown يقول...

شوف يا سيدي ..
اهم حاجة يا حسن ..
اننا نعترف بأننا غلطنا .. و صدقني الاعتراف بالحق .. مهم اوي في المواقف دي ..
عشان دي اهم حاجة ترجع ثقة اللي قدامنا فينا .. وعينا بالغلط و الصح ..
و اعترفنا بالغلط بيخلينا مسؤولين كدة..
يعني بيدي انطباع ان اللي قدامك مسؤول عن تصرفاته و فاهم هو بيعمل ايه .

حسن حنفى يقول...

قهوه بالفانيليا_شيماء علي

والله معاكي حق وعلي فكره برضه الاعتراف بالحق ده اصعب حاجه في المضوع كله لو حصلت يبقي الباقي سهل

تحياتي

Unknown يقول...

السلام عليكم
ورحمة الله وبركاته
ما هو الكلام سهل ياحسن
بس التنفيذ هو اللى صعب
والتنفيذ هو الاهم مش كده؟
لكن برضه اكيد حبك واحترامك
وتقديرك للشخص ده حيكون عامل
مساعد ومشجع ان تتغير للاحسن او
ترجع كم كنت حينما تعرفتما اول مرة
سلام وتحياتى وتمنياتى
لك بالنجاح دايما يارب
(ذاكر ياحسن)

RaRa يقول...

مساء الخير
لو حصل موقف زى كده
أكيد هراجع نفسى واغير من
نفسى اوى عشان الانسان اللى بحبه
وارجع زى الاول

trick يقول...

norahaty

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

فعلا التنفيذ اصعب كتير من الكلام

دعواتك والله المحاولات مستمره للصلح بيني وبين الكتب

:)

trick يقول...

rara

معاكي حق وده اللي اي انسان المفروض يعمله ومش يتكبر ويعترف بخطاه

تحياتي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

سلااام عليكم

بص أنا محصليش الموقف ده بالتحديد يعني حصلي مع بعض صحابي بس هما اللي كانوا غلطانين فعشان كده قلت هما اللي إختاروا لكن مثلاً أبويا أو أمي أكيد مينفعش إني أقول هما اللي أختاروا الموضوع بيختلف من حالة لحالة و جميل أن حد في سنك يفكر كده

مستنية جديدك

أختك الكبيرة أوووي

زينب

حسن حنفى يقول...

م\حسين اللزومي

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

zanooba (zeinab sab9n)

وعليكم السلام

يارب يكونوا اعتذروا ورجعوا تاني يارب طبعا غير الام والاب يعني لو قلت هم اللي اختاروا هاكل منين :d
هههههههه

ان شاءالله الجديد قريبا :)

اخوكي الصغير اوووووووي
حسن حنفي

mohamed ghalia يقول...

أخى العزيز
عندى ليك تاج
ياريت تشرفنى وتجاوب عليه
تحياتى ليك
ومتنساش تمرر التاج لأصدقائك

كيكى عوووووو يقول...

سوال حلو اوى؟
ولاحلى انى احاول على قد ما اقدر احسب خطواتى وارتب افكارى علشان مخليش حد انا بحبة واحترمة وهو كمان يبدلنى نفس الشعور
اخلى فى يوم يزعل منى
عموما احنا بشر ومحدش معصوم من الخطا
بوست بجد حلو
تسلم
عوووووووووووووووووووووووو

حسن حنفى يقول...

mohamed ghalia

ده شرف ليا وان شاء الله احله قريبا جداا

تحياتي

حسن حنفى يقول...

كيكي

مش حد معصوم من الخطأ فعلا ده كلنا لازم نفهمه

دمتي بخير

دعاء مواجهات يقول...

التعليق رقم 100

رقم قياسى
وتوقيت قياسى

اة بالنسبه للسؤال

صعب جدا اسكت طبعا

تحياتى ليك

حسن حنفى يقول...

دعاء مواجهات

كده انا 101

:d

بالتاكيد لو سكت يبقي مش بحبه

تحياتي

د/ رامي شهاب الدين يقول...

التعليق رقم 102 ..هههههههههه


بص ياعم حسن


الموضوع باختصار هيتلخص فى روح التسامح إللى بينهم ، ولو العلاقة بينهم قوية بجد هيتجاوزا الموضوع ده بمنتهى البساطة

دمت بكل الود .. تحياتى

TIMMY !! يقول...

السلام عليكم

أهلا بيك يا حسن ..

بصراحة .. مع اعتراضي على الطريقة التي انتهجها لتغييري و هي الهجر ..

لكني أحمد له فعله ..

و بالنسبة لي شخصيا مش هحاول أرجع له تاني - دي حاجة شخصية - و هحاول أغير من نفسي بس مش علشانه .. علشان أنا مقتنع إني فعلا كنت غلط و بتغير للصح علشان الصح مش علشان حد معين ..

يعني .. مجرد وجهة نظر ..

و ربنا يكرمك و إيانا يا حسن ..

شد حيلك في الثانوية العامية دي :)

حسن حنفى يقول...

د\ رامي شهاب الدين

104 :d

لو فيه تســــــــامح بينهم هتلاقي كل واحد مش قادر يبعد عن التاني

تحياتي

حسن حنفى يقول...

timmy

انا اختلف معاك في اني هسيبه خالص لان مش اعتقد ان الانسان يقدر يلاقي انسان مخلص بيحافظ عليه ويوجهه

تحياتي

مـجـنـووون يقول...

والله كل وأحد بيعمل بأصله

في ناس بتصر علي الغلط بعد ما بتعمله وبتبقي عرفه أن الي عملته غلط وبردوا بتصر عليه

وفي ناس بتغلط بس بترجع تاني للصح

واحسن حل أنك تروح له وتتكلم معاه وتشرحله وجهة نظرك أو أيه الي خلاك تعمل كده وبكده ممكن يقبل عذرك ويسامحك

وبعدين في حقوق للمسلم علي أخوه المسلم
منها
( أن تعفوا عن ذلاته وتغفوا عن هفواته )

وهو لو فاهم الكلام ده حيسامحك وحيقف جنبك علشان تطلع من الي كنت فيه

تقبل مروري
مجنووون

TIMMY !! يقول...

أهلا حسن ..

زي ما قلت لك .. ده مجرد رأي شخصي و ردة فعل تختلف من واحد لآخر ..

واحد مرة من زمايلي عملها معايا ف الكلية ... بس كان طريقته منفرة - بالنسبة ليا - و كنت بتعمد إني لا أظهر الصلاح أمامه ..
أنا عارف اني ممكن أكون غلط .. بس كل واحد حسب شخصيته ..

بالمناسبة هو صديق عزيز عليا لحد دلوقتي و المية رجعت لمجاريها و عرفته إن الطريقة دي ما تنفعش معايا ..

مش تكبر و الله بس شخصيتي لا تقبل هذه الطريقة ..

شكرا جزي على الموضوع يا حسن ..

تحيتي ..

حسن حنفى يقول...

مجنووووووون

هو لازم طبعا يشرحلي وجهه نظره الاول قبل اي حاجه

دمت بخير

حسن حنفى يقول...

timmy

انا فهمت قصدك دلوقتي بس التاني كلمني عادي خالص وانا تقبلت كلامه بس لو كان كلمني باسلوب مش اتقبله طبعا كنت هتصرف نفس التصرف

دمت بخير

Dua Masatwa يقول...

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيمم

بعد ان تركت عالم التدوين .. كثيرا .. باتعدت كثيرا

اعود لأرى هذا البسوست الرائع !

سؤال يستحق تفكير .. عمييق !

والجابتك مثاليّة بعض الشيء : )

بارك الله فيكم

ووفقك الرحمن

حسن حنفى يقول...

فراشه الحيزران

جراكم الله خيرا وان شاء الله بدون غياب تاني

دمتي بخير

عالم حبيب يقول...

السلام عليكم يأبو علي

لو حصل موقف زي ده فالمفروض اننا نعمل وقفة محاسبة ونشوف ايه المفروض يتغير لو في شئ غير صحيح .. ورحم الله امرؤا أهدى لي عيوبي

Asmaa mahaba يقول...

بص يا حسن الناس بتتعرف من مواقف مش من موقف واحد فاذا انا اخطات مره واللى قدامى اعتبرها الفاصله فانا لن اتعامل معه ثانيا لان تفكيره كدا واحكامه متسرعه وناقصه وانا لا احب اؤلئك الاشخاص
لازم ندى للناس ولبعضينا فرصه واتنين وتلاته ودا فى كل شىء حتى فى الارتباط والصداقه والاهل والمعلم
كل شىء

Dr. Ibrahim يقول...

السلام عليكم

صح انا فعلأً اتعرضت لمثل هذه المواقف

بس مش نزعل ونروح ونصالحه حتى لومرضيش يصالحنا او يسامحنا

تبقى إنذار خطر لينا باننا منعملش كده تانى ونحاول نصلح من نفسنا عشان ده يدل على اننا أخطأنا

فما بالك برحمة ربنا بينا

وخير الخطائين التوابون

سؤال جميل

د/هيما

حسن حنفى يقول...

عالم حبيب

شكرا لمرورك

حسن حنفى يقول...

سومه مجنونه في بلد عاقل

طبعا لازم الكل ياخد فرصه واتنين وتلاته
دمتي بخير

حسن حنفى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حسن حنفى يقول...

dr-hema


خير الخطائين التوابون

فعلا دي لازم كلنا نستوعبها

ورحمه ربك وسعت كل شئ

دمت بخير

zOzO يقول...

مش جايه اعلق ع البوست دا
جايه اعرف مالك ؟
مالك يا حسن
يارب خير
البوست الاخير بتاع نو كومنت دا
قلقني عليك
المهم سيبك انت من اي حاجه
اهم حاجه زي ما قولتك مليون مره
المذاكره وبس
اوك ؟

دمت بخير دايما

كيكى عوووووو يقول...

مالك بس يا ابو حنفى السكرة؟؟
طمنا عليك
وياعم فكك
والله محدش واخدمنها حاجة ربنا معاك
ويفك عنك كربك وحزنك
عوووووووووووووووووووووو

GiGi world يقول...

ماينفعش على فكره تحرمنا منمشاغباتك ومن بوستاتك اللذيذه
ارجع بسرعه

كيكى عوووووو يقول...

ربنا معاك ويوفق ويرضى عليك
امانة عليك اوعى تتاخر كتييررررررررر
عووووووووووووووووووووووو

غير معرف يقول...

واد يا حسن سيبك من الكلام ده

فين اللي احنا اتفقنا عليه

اسلام نبية يقول...

بجد يا حسن انا مش عارف اقولك اية
بس الموقف دا حاصل معايا لد الوقتى
بس الشخص دا مش فاهم انى بحبة ...وسعات بحس انة مش بيحبنى..ودا شعور بيقتلنى بجد

اسلام نبية يقول...

يا ريت تفكر فى الكلام بتاعى
وتقبل مرورى
اخوك اسلام نبية....(^_^)