CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الأحد، 15 فبراير 2009

نفسي



ما اصعب الذهاب في رحلة باحثا عن نفسك الضائعة

تظل تبحث عنها كثيرا ولكن في نهاية المطاف يظل السؤال حائرا

هل تجدها ؟! وان حدث ذلك هل مازالت كما تركتها ؟

هنا يتطرق الي ذهنك سؤال صعب هو لماذا تركتها تذهب لماذا اضعتها

وبعد كل هذه السنين لم تكتشف ختفائها الا الاّن ؟!

حين كنت في امس الحاجة اليها .

هل هي رخيصة الي هذا الحد ؟ لا اعتقد ذلك والا لما اكتشفت غيابها يوما من الايام

ا فلو كانت كذلك لما انطلقت

باحثا عنها ولما بذلت كل هذا للمجهود من اجل استرجاعها ؟

اكثر ما اخشاه الاّن هو رده فعلها حين اجدها .

ولكن ولم العجلة لم استبق الاحداث دائما دعني انتظر حتي اجدها

اراها هائمه علي وجهها ضائعه اتجه اليها

انا : ياااه ما اقسي الحياة بدونك اخيرا وجدتك ؟

نفسي : مالذي جاء بك الي هنا .

انا : اهكذا يكون استقبالك لي بعد ان بذلت كل هذا حتي اجدك ؟

ولكن انتظري ما الذي فعل بك هكذا ؟ ماذا حدث لكي ؟

نفسي : اخيرا لاحظت ما حل بي اخيرا تنبهت اتعرف من السبب وراء هذا

اتحسر علي نفسي التي نال منها الزمان واوجه لها السؤال ( من )

نفسي : احقا لا تعرف ام انك تريد ان تتصنع الغباء ؟!

انا : كفاكي عبثا واخبريني من هو ؟

نفسي : انه انت . انت من اهملت في حقي في حق نفسك ؟

انا : اتتهمينني اني السبب وراء كل هذا .

نفسي : كنت اعرف انك لن تتقبل الواقع لن تتقبل اهمالك

انظر الي كيف فعل بي طيشك وحماقتك .

هكذا انتم بني ادم من منكم يتقبل الواقع ؟!

من منكم يعترف بخطئه ؟! لا احد الا من رحم ربي ؟!

وانت من الصنف الذي لايعترف ابدا بخطئه مهما حدث .

نعم انت من تسبب لي بهذا بسبب طيشك وحماقتك

انا : اذن وبعد كل هذا تكيلين هذا الاتهام الدنئ . يالي من احمق

حين انطلقت بحثا عنك حتما سوف استطيع العيش بدونك .

نفسي : اذن ليذهب كل منا الي حال سبيله .

.....................................................................

وهكذا ما لبست ان وجدت نفسي حتي ابتعدت عنها مره اخري

ومره اخري يكون اهمالي وعنادي هو السبب في ما يحدث لها

وبعد ان ادركت خطأي التفت حتي اعتذر لها ولكني لم اجدها

لأظل هائما باحثا عنها حتي الأن .

(( في النهاية من منا يستطيع العيش بدونها ولكن كم منا قتلها

واضاعها بداخلة علي الاقل انا فعلت لذا اتمني يوما ان تعودي الي يا نفسي ول بعد حين ))



92 التعليقات:

جوجو يقول...

السلام عليكم

اول مرة ابقى اول تعليق عندك

بجد حوار رائع

بس جميل اننا نتعلم من خطئنا

بس المفروض منندمش لان الندم مش بيعمل حاجة

ربنا يوفقك

اقصوصه يقول...

امممممممم

في ناس تلقى اللي ضاع منها بعد طول بحث

وناس تقضي طول عمرها تدووور

وتموت..بدون حتى ما تلقى شي

الحياه فيها متناقضات كثيره

يوم نحس ان احنا خلاص فهمناها

نكتشف..ان احنا ما فهمنا شي

تعليقي غامض نوعا ما

يمكن ما قدرت اوضح الفكره اللي ابيها

ع العموم تقبل مروري :)

mohamed ghalia يقول...

نعم أخى كثيرا ما نهمل فى حق فى أنفسنا
كلمات رائعة
دمت بكل الود

سندس وأمل يقول...

:)

هى انا وانا هى....

ولكنى مثلك لا اجدها احيانا اخرى

واحيانا تكون معى واكون معها...

_________________

ايه الى انا بكتبه ده....

والله انا مش لاقيه كلام خالص (مفعول

المذاكره بقى عقبال عند حضرتك)

بس هو جميل اوى البوست...

:).....

ياريت حضرتك مش تنزل بوست جديد علشان

الواحد يلحق يعلق(مش هنقعد الا الجمعه

الجايه او الخاميس)

ولا هوا عمال على ......

:)

معلش بينى بدات اخرف فى كل المدونات...

سلام عليكم علشان محدش يزهق منى..

وبعدين انا والله مش كنت اقصد فى

التعليق على البوست الى فات حاجه
فى امان الله.....

سندس

حفيدة الصحابة يقول...

دائما ما نردد احذر من ان يخونك احب الناس اليك
و نسينا ان اقرب من يمكن ان يخوننا و يبيعنا في لحظات هي نفسنا
بالفعل نفهمها و نعلم اين هي بل نتستر عليها لانها نفسنا
و لكن حين تتوه و تتشتت بين الناس
و حين تنسى انفسنا كل اهداف الحياة الا هدف واحد الح عليها فتلح عليه و تسعى وراءه بجنوووووووووون لتجده و تاخذه حتى و لو لم يكن لها
فانها يصعب العثور عليها و اقناعها بالعودة
عودي يا نفسي فانتي لي
هذا ما بي بالفعل اخي كلامك حاكى الكثير بداخلي شكرا لك و جزاك الله خيرا
و ما بيدنا الا الدعاء ان تكن نفسنا هي النفس اللوامه حتى تنقذنا
و ان ترقى فتصبح نفس مطمئنه برضى ربها

ريمان يقول...

السلام عليكم

عصفوووور


والله زى ما يكون انا بكلم نفسى

انا برضه بحس بكده

عارف يا حسن

من كتر ما بنلوم نفسنا ونحملها فوق طاقتها ونعاقبها على ذنوب مالهاش دخل فيها

عشان كده بعدت عننا

وحصلت فجوه كبيره بينا وبين نفسنا

ريمان يقول...

السلام عليكم

عصفوووور


والله زى ما يكون انا بكلم نفسى

انا برضه بحس بكده

عارف يا حسن

من كتر ما بنلوم نفسنا ونحملها فوق طاقتها ونعاقبها على ذنوب مالهاش دخل فيها

عشان كده بعدت عننا

وحصلت فجوه كبيره بينا وبين نفسنا

عايش... ولكن !!!! يقول...

حسن ايه الكلام الكبير ده
لو مش عارفك كنت قولت ان واحد عجوز اللى كاتبه :)
بص يا حسن كل واحد مننا بيبحث عن ذاته بيجدها فى اشياء معينه ابحث عن ذاتك وهتلاقيها فأنت الوحيد القادر على ذلك لا احد يعلمها غيرك (15 سنه مع بعض بقا ) هههه
اهم حاجه تتعلم من اخطائك ومسيبهاش تمر عليك مر الكرام

حسن حنفى يقول...

جوجو

وعليكم السلام

ده شرف ليا

طبيعي لازم نتعلم من اخطائنا بس شايف انه لازم نندم علشان الندم هو اول الاعتراف بالذنب ومش تنسي ان اول خطوات التوبه الندم علي الذنوب

حسن حنفى يقول...

اقصوصه

الناس اللي بتقضي عمرها من غير ما تلاقي حاجه دي يبقي خسرت كل حاجه

للاسف عمر ما حد قدر يفهم الحياة بجميع جوانبها دايما فيه حاجه ناقصة

علشان كده كل ما واحد يحسب نفسه فهم بيكتشف انه ناقصه كتير

اللي بيحس انه فهم كا حاجه ده مجرد شخص مغرور

اعتقد اني فهمت التعليق نوعا ما

نورتي المدونه

حسن حنفى يقول...

mohamed ghalia

معاك حق علشان كده لازم ندي نفسنا حقها

حسن حنفى يقول...

سندس

ههههههه

انا مستعد اجرب المفعول ده بس اذاكر بس :d

وانا ان شاء الله مش هنزل بوست الا كل اسبوعين يلا اي خدمات اهو اوكازيون:d


ولايهمك حاجه كلنا لها

وبعدين مش حضرتك دعيتي يبقي خلاص :d

ده كفايه

اتمني لكي دوام التفوق

حسن حنفى يقول...

حفيدة الصحابة

النفس دي ممكن تكون اشرس عدو للانسان وممكن تكون اصدق صديق احنا اللي بنطوع نفسنا حسب ارادتنا دايما اللي يهمل اهميه نفسه في حياته هيندم كتير لاحقا

مع حضرتك حق يارب نفسنا دايما تكون معانا ودايما تنبهنا علي اخطائنا وعلي افعالنا

اللهم امين

حسن حنفى يقول...

ريمان

وعليكم السلام

لازم نحاول نقرب الفجوه دي لان مع الايام لو سبناها كده هنبدأ مش نلاقي نفسنا وساعتها مش هنلوم حد لاننا هنكون ضعنا خلاص

حسن حنفى يقول...

البشمهندس علاء

:d

انا فعلا كتير بدور علي ذاتي وبلاقيها في حاجات بس للاسف علشان اسيبها تعيش في الحاجات دي عاوز تضحيات كتير وللاسف بضحي لاني نفسي الاقي ذاتي باي ثمن هنا المشكله

فعلا اتمني اني اتعلم من اخطائي ومش تمر عليا علشان اللي يكتسب خبره من خطأ ومش يعمل بيها يبقي حامل خبرات

كالحمار يحمل اسفارا

هــــــــــــايدي يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوع جامد
اسلوب الكتابه
والفكره بجد قيمه
اى حد مننا من يضيع فى لحظه غياب
تقدر ترجعا بس ارجع لربنا حاول تحدد هدف وبلاش تجرى ورا المستحيل
ركز فى دراستك ومستقبلك

elsha3er يقول...

اسلوبك فى السرد بجد والله جامد جدا

تحياتى ليك


احمد الشاعر

TIMMY !! يقول...

السلام عليكم ,

مش عيب أبدا يا حسن إن الواحد يبحث عن نفسه و لو متأخرا جدا ,

العيب إنه يستكبر أن يعود إليها ,

تحيتي :)

حسن حنفى يقول...

هايدي

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

جزاكم الله خيرا

فعلا نفسي اعرف اركز في الدراسه ومستقبلي ربنا يكون معايا

دعوات حضرتك

حسن حنفى يقول...

elsha3er

جزاكم الله خيرا

يارب يتطور

حسن حنفى يقول...

timmy

معاك حق لانه لو استكبر ممكن هي اللي مش ترضي ترجعله بعد كده ومش يعرف يرجعها

yoyo يقول...

ما اصعبها و اشقاها تلك الرحلة يا عزيزى
نبحث و نبحث ويرهقنا البحث عن ذاتنا
نحاول ان نسترجعها ونحن من اضعناها
لما دائما نهمل فى انفسنا ولا نشعر بقيمتها الا حين نفقد اثرها حينها فقط نبدا رحلة البحث الطويلة و كلنا ندم والم واعتراف باننا من اضعناها بحماقتنا تارة و لا مبالاتنا تارة آخرى

لكن هل يا ترى سوف ياتى يوما نعطى لانفسنا حقوقنا المهدرة ام اننا دوما لا نشعر ولا فرضا اننا نقسى على انفسنا

كلمات معبرة جدا يا حسن

تحياتى
يويو

salma mohamed يقول...

كلام جميل معبر ياحسن
بس انا عارفة طريق يوصل اي حد لنفسه الضايعة منه,
هو طريق صعب وكله عقبات لكنه اقصر طريق لا بل والطريق الوحيد للوصول وهو:
طريق الحق المستقيم.

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

عزيزي حسن كلنا هائمون ...و لكن بنسب متافوتة و سنك هو السن الأنسب للبحث عن ذاتك ...و حتى سني أنا كمان !! لأنه أن تبدأ الرحلة مبكراً خيراً أن تكن في خريف العمر و لا تعرف من أنت أو فيما أتيت و ذهبت؟!! صدقني يا حسن مهما كان الأمر مؤلم التأخير في الموضوع ده بالتحديد مش في صالحك ...ربنا يرسيك و يرسينا على بر
أختك الكبير (مش أوي يعني )
زينب
مستنية جديدك إن شاء الله

أختكم فى الله يقول...

اولا اسفة جدا جدا على التاخير الكبير اوى ده

ثانيا كلنا بنمر بالحالة دى بس المهم انها متطولش عندنا

الاستعانة بالله والله اهم حاجة

كيكى عوووووو يقول...

قال وانا جااااااااية اشمر دراعى واتخانق عشان اقولك نزل بوست جديد بقى
الاقى دة********
ماشى ام هند بقى
***************
هتلاقيها دة شئ اكييييييييد يمكن شوية تقسى عليك..تجرح فيك..مترداش تيجئ معاك بص جبها بالعافية
واقولها تعالى ننسى الى فااااات
ونبتدى من جديد
*اية دة دنا دخلت على الافلام العربى
دنا ناقص اقولك اتجوزها فى اخر الفيلم
شد حيلك يابو حنفى يا سكرة ربنا معاك
عوووووووووووووووووووو

كيكى عوووووو يقول...

الصورة القديمة احلى
عوو

عايش علي الهامش يقول...

حوار جميل بالفعل النفس هي الشئ الذي نبحث عنه طوال العمر ولا نجده
لا تعاتب نفسك بل دعها تعاتبك
مش فاكر سمعت العباره دي فين
بس حلوه وهتنفعك
النفس خيل جامح وانت فارسها
ان شددت لجامك بالعزم تكبحها
وان طال غيابك .............؟

شكرا لك

EMMY BABY يقول...

بجد يا حسن حوار رائع رائع رائع

حسيت فعلا بكل كلمة فيه

للاسف نحن لا ندرك قيمة الاشياء الا بعد ان تضيع من بين ايدينا

اتمنى من الله الا تضيع مرة اخرى وتظل بجانبنا

فلا احد يستطيع ان يستغنى عن نفسه

تحياتى

ايمى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ليه بس
انت لسة روحت ولاجيت
امال اما تدخل في عمق الدنيا شوية هتقول ايه
ربنا يهديلك نفسك يارب لما يحبه ويرضاه
تحياتي

د.توكل مسعود يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. وبعد

تجد نفسك قى ثلاثة:
ركعات فى جوف الليل.
صحبة صالحة تعينك على الخير.
لذة حلال تستعين بها على الطاعة وتحمد الله عليها.

بنوتة يقول...

مممممممممممممممم
مش عرفة اقول ايه بس بوست حلو اوييييييييييييييييييييييييي
وتصرف الولد طايش اوي كمان

كيكى عوووووو يقول...

لقيتها ولا لسة
؟؟
انا جاية اطمن واقولك
ادور معاك واجيب عربية ونندها عليها ولا اية؟ظ
عوووووووو

wafaa يقول...

اول ما تلاقيها ماسيبهاش تروح منك تانى
وطول ما انت بتدور عليها ومحتاجها هتلقاها

حسن حنفى يقول...

yoyo

اتمني فعلا ان اليوم ده يجي

لان احنا فعلا اللي بنضيعها وفي الاخر بنندم عليها وبنتمني انها ترجع من اول وجديد

حسن حنفى يقول...

salma mohamed

طريق الحق المستقيم

ما اصعبه ولكنه عاوز اعداد نفسي وقرب من الله ثم التوكل علي الله

تحياتي

حسن حنفى يقول...

zanooba

يارب اعرف الاقيها لاني فعلا تعبت

ولو مش لقيتها في السن دي مش هلاقيها بعد كده

يارب كله يلاقي نفسه

اخوكي الصغير (مش اوي برضه )

حسن

حسن حنفى يقول...

اختكم في الله


ولايهمك وحمد لله علي السلامه

فعلا لازم الواحد يقرب منن ربنا لان البعد عنه سبب مشاكل كتير

حسن حنفى يقول...

كيكي

ههههههههههههههههه

الحمد لله لحقت نفسي

:d

تيجي تشديها معايا اصلي مش قادر عليها

ههههههههههه

ربنا معايا يارب

حسن حنفى يقول...

كيكي

انا غيرتها علي طووووول

بس برضه حاسس ان الجديده مش حلوه

:(

حسن حنفى يقول...

عايش علي الهامش


الشكر لك انت علي هذه الجمل


دمت بخير

حسن حنفى يقول...

emmy baby

اتمني انا ان اجدها مره اخري

واتمني اني اكون حسيت بقيمتها اخيرا

لان فعلا مش حد يقدر يستغني عن نفسه

تحياتي

حسن حنفى يقول...

عاشقه النقاب

يارب يهديها

ويقربها من ربنا اكتر

حسن حنفى يقول...

د. توكل مسعود

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

يارب يتوفر ليا التلات حاجات دي

حسن حنفى يقول...

بنوته

جزاكم الله خيرا

:d

حسن حنفى يقول...

كيكي

ياريت والله

ههههههههههههه

يمكن نلاقيها

حسن حنفى يقول...

wafaa

ان شاء الله بس الاقيها تاني

واعرف ازاي اتعامل معاها

وازاي ارجعها من جديد زي الاول

إيمان بنت الحرية يقول...

عبرت عن حال كتير منا

نفس الحكاية
نفس المشاهد
نفس الحوار
بيدور بنا وبينها
لكن
ليس سهلا ما فعلناها بها
........
جزاك الله خير بجد
حسيت ان مش انا بس اللى بدور على نفسى

حسن حنفى يقول...

ايمان بنت الحريه

ياريت بس تسامحنا

ونلاقيها

يارب نلاقيها قريب

وجزاكم الله مثله

Heba Sayed يقول...

السلام عليكم

مدونة حضرتك رائعة مستر حنفى

وحوار جيد جدا

دمت بخير

دعوة للأمل يقول...

جميل اوى حوار النفس دة
و ان الواحد يتعلم دائما من اخطائه
تخياتى لك و كل عيد حب و انت بخير

حسن حنفى يقول...

heba sayed

وعليكم السلام

جزاكم الله خيرا

حسن حنفى يقول...

دعوة للامل

اتمني اني فعلا اتعلم من اخطائي

دمتي بود

غير معرف يقول...

السلامووو عليكووو الاول

ثانيا انا اسفة ع التاخير بس انت

عارف الظروف

بجد حلو الموضوع بس حاول تراجع نفسك

وافتكر ان الامتحانات بعد 103 يوم بس

هههههههههه

بفكرك بس سلامى

د.توكل مسعود يقول...

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ] مما أنزل الله في صحفِ إبراهيم [1] على المرءِ العاقلِ ما لم يكن مغلوباً على عقلهِ أن يكون له أربعُ ساعاتٍ ساعةٌ [2] يناجي فيها ربَّهُ [3] وساعةٌ يُحاسبُ فيها نفسَهُ و ساعةٌ يتفكر فيها فيما صنع الله وساعةٌ يخلو فيها لَمطْعَمهِ و مشربهِ وعلى العاقلِ أن يكونَ بصيراً بزمانهِ [4] و ألا يتكلم فيما لا يعنيه فمن حسَب كلامَهُ من عملهِ قلَّ أن يَتكَلمَ فيما لا يعنيهِ[ هذا الحديث معناه أن العاقل ينبغي أن يكون لهُ كُلَّ يومٍ أوقاتٌ وقتٌ يناجي فيه ربَّهُ ومناجاةُ اللهِ عباَدتُهُ بالصلاةِ و الذِّكرِ و نحوِ ذلكَ ووقتٌ يحاسبُ فيهِ نفسَهُ أن ينظرَ في حالِ نفسهِ فإن كان مُسيئاً تابَ إلى الله وإن كان جاهلاً تعلمَ ما فرض الله وإن كانَ تاركاً لبعض الفرائضِ عملَ على أدائِها وقد رُوى عن عمرَ بنِ الخطابِ أنهُ قال َ [حاسبُوا أنفُسَكُم قبلَ أن تُحَاسبُوا] ومن وجدَ نفسهُ محسناً يثبتُ على الإحسانِ و يزيد،

هنا توجد النفوس الضائعة...إن شاء الله

أحسن الله إليك ياحسن...ياحنفى.

صفــــاء يقول...

.
دى فلسفه عاليه اوى

بس ليه انت قاسى كدة فى حكمك على

نفسك وعليك ؟
.

elsha3er يقول...

ابو على اتأخرت علينا

مستنينك


احمد الشاعر

غير معرف يقول...

اولا لولا انى اعرف انك عندك 16 سنه عمرى ماكنت اتخيل انك فى السن ده
انت رائع وجميييييييييييييييييييييييييييل جدا
اختك الكبيره اللى دايما تقولك ذاكر بس خليها فى سرك

لؤلؤة الاسلام يقول...

ما شاء الله
بوست رائع

و احنا فعلا لازم مش نهمل في حق نفسنا
و جازكم الله يخرا

و تحياتى

حسن حنفى يقول...

غير معرف

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

مش تفكريني

ربنا معايا

حسن حنفى يقول...

د. توكل السعود

اللهم امين

جزاكم الله خيرا

حسن حنفى يقول...

صفاء

للاسف الحكم ده حاسس انه بينطبق عليا اكبر ما يمكن نفسي اغير الحكم ده عن نفسي بس مش عارف

ربنا معايا

وياريت اغيره

حسن حنفى يقول...

elsha3er

ان شاء الله هنزل الجديد قريب

حسن حنفى يقول...

غير معرف

جزاكم الله خيرا

حسن حنفى يقول...

خديجه محسن

لازم كل واحد يراعي نفسه

علشان في الاخير احنا اللي بنندم

نور الاسلام يقول...

السلام عليكم

ياسلام ياسلام

طب مش دورت عليها في جيبك ليه هتلاقيك حطيتها في المكتب او في جيبك وناسيها دور كويس

سبحان الله انت تايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش بقللك متروحشي بعيد علشان مش تتوه دا جزاء اللي ميسمعشي كلمه ماما تقولها

ابقي اسمع الكلام يا شطورر ومش تبقي تنام متأخر وابقي خلي اختك الصغيوره تحكيلك حدوته قبل النوم

ههههههههههههه

ايه اللي انت عامله دا والله هو جميل جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
وممتاز بجد
بس انت كان لازم تدي لنفسك خريطه علشان متتوهشي
يلا بقي مش مهم المره دي جات سليمه
بس علي فكره ممكن يكون حد اخدها منك وانت مش واخد بالك
صدقني دور عليها كويس
واعمل مكافأه للي يلاقيها ربع جنيه
فرصه متتعوضش :d
او عارف يا حسن ممكن تكون وقعت منك
احسن علشان تحافظ ومتبقاش مهمل ومستهتر وعاوز تتضرب
مااااااااااشي
الحساب بعدين
والرياضه حالا
ماشي
بس بجد هو جميييييييييييييل جدا
لكن دور كويس اكيد هتلاقي نفسك
وحتي لو مش لقيتها مش مهم
عادي مش هتفرق

في رعاية الله
وذااااااكر ذااااااااااكر
ذاكرررررررررر
خد بالك من نفسك
اه صحيح نسيت انها تاهت منك
خلاص كل يوم وقت الشروق ابقي اقعد عيط وافتكرها
والله المجانين في رحمه
يلا بقي انا همشي وهتنازل النهارده من غير ما اضرب حد

في رعاية الله
السلام عليكم

حسن حنفى يقول...

نور الاسلام

:| :| :| :|

شوية قهوة يقول...

للاسف ان النفس ديما ضيعة
ومبنفتكرش ضيعها غير بعد فوات الاوان
ده لو حتة افتكرا
وده تاريبا حال كتير من الناش

بنت القسام يقول...

مين مستعد يساعد غزة ؟؟؟؟؟؟؟؟ ياشباب الاسلام محتاجيييين متطوعين بالله عليكم ساعدوااا غزة لتبقي رمزا للعزة الى مستعد يساعدنا يضيف الميل ده bent_elqassam2000@yahoo.com وهنا تجدون كافه التفاصيل عن الحمله http://gazawillnotdie.blogspot.com/2009/02/blog-post.html

لعبة الحياة يقول...

حوار رائع و اسلوبك جميل
فى الكتابة

ربنا يوفقك

سندس وأمل يقول...

احم احم.....

من قطع وعدا فعليه ايفائه....

(بوست كل اسبوعين)..؟؟؟؟؟؟

ايه مش معقوووووووووووووووووووووووول

حضرتك مش نزلت بوست...

ايه هوا حضرتك هديت كده وقررت تذاكر

ولا ايه:).....

يارب يكون خير...

سندس

YaQeeN يقول...

السلام عليكم..
ازيك يا حسن اتمنى تكون بحاله جيده فى الجو المتكتك ده..

بأمانه البوست مختلف تمام عن كل مره بيخلى الانسان بجد يفكر بشئ عمره ما فكر فيه قبل كده..الا وهى(النفس)

كتير فعلا بنظلم انفسنا معانا بكل غباء..مبنفكرش ازاى نحافظ عليها لان دى حاجه احنا مسؤلين منها..

والله يا حسن مفيش انسان على وجه الارض يقدر يعيش بدون نفسه..ممكن يصطنع نفس تانيه لكن مش هتكون مثل نفسه اللى بتمثلله كل حياته..واللى لو ضاعت هتأثر على حياته كلها..

أشكرك للبوست..واتمنى الزياره مسرعاً عندى دعوه..

حسن حنفى يقول...

مقتطفات من حياه فتاه

ربنا معانا ونلاقيها يارب

حسن حنفى يقول...

بنت القسام


اثابكم الله

حسن حنفى يقول...

لعبة الحياه

جزاكم الله خيرا

حسن حنفى يقول...

سندس وامل

مش عدي الا اسبوع باين

:d

ان شاء الله هنزل بوست قريب بس والله الجهاز اتشال علشان الدراسه بس هنزل واحد قريب يمكن بكره يعني يوم الاحد :d

دعوات حضرتك

حسن حنفى يقول...

miada ref3at

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

الحمد لله الجو حر

ههههههههههههه

:d

بتشتي طول اليوم والدروس برضه طول اليوم طب انا اعمل ايه بس

:d

الانسان لازم يلاقي نفسه مهما كان الثمن ده رأي علي الاقل

انا جي حالا اهو

sakayar يقول...

أسلوبك جميل أستاذ حسن
محاسبة النفس والحوار الجانبي مع النفس مهم جداً في الحياة إذا كان الهدف منه إنك تتحرك ف طريق أنجح وأفضل وأرضى ليك ولربنا من قبلك
النفس من أشرس الأعداء ... إذا طوعتها ... ملكت السعادة .... وإذا طوعتك وامتلكتك هي ... لم تملك من أمرك شيء بعدها .... وفقك الله
تحياتي على الأسلوب
دمت بخير وسعادة

بنت سيناء يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
بنت سيناء يقول...

الاخ حسن..
اولا بشكرك ع السؤال عنى فى غيابى الى لا زال قائم رغم وجودى...
انت متأكد ان عندك 15 سنة؟؟اعرفك انك فعلا واجد نفسك وإلاما كنت تكتب ها الكلام..احييك
بس اعرفك ان النفس امارة بالسوء والنفس انواع لذا لا احبذ دائما ان نطيع انفسنا لان النفس تتبع الهوى..ولكنك لا تظلمها ايضا..معادلة صعبة اتمنى ان توازنها

حسن حنفى يقول...

sakayar

النفس هي عدو الانسان الاول والاخير لو قدر يتغلب عليه وحوله لمساعد ليه هيكسب كتير

حسن حنفى يقول...

بنت سيناء

اتمني ان الغياب لا يطول

انا عن نفسي اعتقد اني امر بمرحله عدم توازن احارب جاهدا حتي استطيع تحقيق هذه المعادله والله المستعان

هــو..مش ..نـو يقول...

هوهوت ...هوهواتتي ..


عامل مغنواتي


حد فااااهم
صلاتي
؟!؟!؟!

حسن حنفى يقول...

هو مش نو

انا عن نفسي مش فاهم

ههههه

:d

أكون أو لا أكون يقول...

بالفعل... حين نتصرف بطيش... وتلهينا الحياه عن واجباتنا تجاه ديننا... و وطننا... أهلنا... وأصدقائنا... حينها يشعر الإنسان أنه ضاع عن نفسه... وأصبح غريباً عن ذاته... وذلك يكون بالشعور بعدم الرضا عن النفس...
هما يشعر الإنسان بالغربه الداخليه... يشعر أنه فاقد لشيء مهم لكنه لايعرف ماهو...
هي النفس... تستقر وبالطمأنينه... حين نكون واعين لما نفعل... وقانعين لإننا نسير في الإتجاه الصحيح...


تسلم ياحسن...
بجد محاوره رائعه بين الإنسان ونفسه... مهمه... لمراجعة الحسابات...

جزاك الله خيراً...

kAn _ 7Lm يقول...

فينك مش بشوفك ليه

ماشى

براحتك

سلامى وصل والحمد لله

انا علقت قبل كدة بغير معروف

جنّي يقول...

السلام عليكم

كيف حالك يا حسن وايه اخبارك لعلك بخير

موضوع جميل يا ابو علي

هناك نفس لا نأسف لفراقها وهي النفس الامارة بالسوء فلتذهب بلا رجعة ..

وهناك نفس نبحث عنها ونفتقدها وهي النفس اللوامة ..

وهناك نفس ليتها لا تفارقنا وهي النفس المطمئنة ..

WhItE HeArT يقول...

على رأيك

كم منا اضاعها؟

دمت بكل ود واحترام

حسن حنفى يقول...

اكون او لا اكون

وجزاكم الله مثله

حسن حنفى يقول...

kan __7lm

انا والله مش بقيت بدخل كتير

:(

حسن حنفى يقول...

جني


اتمني ان تكون نفسي من النفوس المطمئنه يوما من الايام

حسن حنفى يقول...

white heart

للاسف الكثير

دمت بود